Volkswagen ID.7 parkerad vi en Ionity-laddstation

Ny undersökning: Elbilsägare nöjda med elpris och publika snabbladdare

Svaren är tydliga i Volkswagens nya undersökning – nyblivna elbilsägare laddar oftast hemma, till låg kostnad nattetid. När de behöver ladda på andra platser så upplever de väldigt sällan köproblem och endast 8 procent är missnöjda med publika snabbladdare.

Text: Petter Jennervall
Foto: Tim Forsström Jakobsson
2025-02-26

Det cirkulerar en hel del ”sanningar” när det gäller elbilar, elbilsägande och batteriladdandet. När Volkswagen nu gjort en undersökning* bland sina nya elbilskunder visar det sig att en del av ryktena helt enkelt inte stämmer, i varje fall inte när det gäller publika laddstationer.

72 procent laddar hemma – 13 procent på arbetsplatsen
Omkring 80 procent av de tillfrågagade, nyblivna elbilsägarna bor i villa och har därför ofta möjligheten att ladda sin bil i en egen, smart laddbox.

80 procent tycker att elpriset är lågt eller lagom
8 av 10 har alltså inget att anmärka på när det gäller elpriset. Av dessa har hälften ett elavtal med timvis mätning vilket bland annat innebär att de kan ladda sin elbil när elpriset är som lägst. Den siffran, 50 procent, kan jämföras med hushåll i allmänhet där andelen med timprisavtal är betydligt lägre.

– Den stora andelen elbilsförare med timprisavtal är en ny trend. För elbilsägare innebär det en möjlighet att fylla batteriet till mycket lågt elpris nattetid, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Av de elbilsägare i undersökningen som tycker att elkostnaderna är höga pekar 32 procent på elnätsavgifterna, medan bara 10 procent anser att själva elpriset är för högt.

95 procent upplever ingen kö vid publika laddstolpar
Nästan ingen i undersökningen säger att köer vid publika laddstolpar är ett problem – och en majoritet (58 procent) tycker till och med att dessa laddstationer fungerar bra. Endast 8 procent är missnöjda!

– Utbyggnaden av fler publika laddstationer har haft en positiv effekt. Volkswagen-koncernens laddningsnätverk Elli, med tillgång till bland annat snabbladdningsstationer från IONITY, har nu 800 000 laddpunkter runt om i Europa och växer ständigt. En sportlovsfirare har goda möjligheter att snabbladda sin elbil på en IONITY-station på vägen till de svenska fjällen, säger Sten Forsberg och fortsätter:

– Och det är idag inte omöjligt att ta sig från exempelvis Stockholm till populära skidorter i svenska fjällen på ett fulladdat batteri. Dessutom gör förvärmningen av batteriet att laddtiden vid snabbladdningsstationerna sjunker. Denna funktion är standard i alla våra elbilar som säljs idag.

* Volkswagen genomförde undersökningen under januari 2025 med svar från drygt 2 000 personer som under 2024 köpt en eldriven Volkswagen personbil.

En VW ID.7 GTX kör längs väg i vinterlandskap

LADDNING - översikt

I takt med att elbilar och laddhybrider blir allt vanligare ökar behovet av att kunna ladda sin bil, både hemma och på resan. Vi hjälper dig att reda ut alla begrepp.

en person lastar in skidutrustning i bakluckan på en röd ID.7 Tourer

Elbil till fjällen – 8 tips för en smidig resa

Batterisuccé för ID.3 i tufft test

Den 55.555 ID-bilen som levererats i Sverige är en svart ID.5.

Elbilssuccén: Här levereras exemplar 55 555 – en ID.5