Volkswagen och motorsport – en framgångssaga
Volkswagen har i många år varit en engagerad sponsor och samarbetspartner inom olika grenar av motorsporten.
Johan Kristoffersson och Volkswagen – en framgångssaga
Det är en minst sagt lyckosam kombination. Oavsett vilken motorsport det handlar om, så slutar det oftast med seger. Tre VM-guld i rallycross är kronorna på verket, men det finns mer på meritlistan. Det är dags för en summering av den harmoniska relationen mellan Johan Kristoffersson och Volkswagen.
Det är en riktig framgångssaga, partnerskapet mellan Volkswagen och Johan Kristoffersson. Under drygt ett decennium staplades segrar och titlar på hög, såväl inom Sverige som internationellt, ända fram tills Volkswagen Motorsport avvecklade sin verksamhet.
32-åringen från Arvika fostrades in i Volkswagen i tidig ålder, med ett arv att ta vara på. Pappa Tommys samarbete med Volkswagen-koncernen inleddes i samma veva som Johan föddes 1988. När det var dags för Kristoffersson junior att pröva lyckan bakom ratten skedde det i JTCC i en ombyggd hemtjänstbil av modellen Volkswagen Golf, med Pontus Tidemand som stallkamrat.
– Det blev väl ingen omedelbar succé. Konkurrenternas pappor tyckte att Johan och Pontus gick lite väl hårt fram. De där två kommer det inte att bli något av, var det samlade omdömet. Men ganska snabbt visade det sig att de hade talang och för Johan var Pontus ett bra benchmark, berättar stallchefen Tommy Kristoffersson.
Som bekant fick klagokören fel. Ett knappt årtionde efter bataljerna i JTCC var både Kristoffersson och Tidemand världsmästare inom rallycross respektive rally.
Satsade först på längdskidåkning
Men det var inte helt självklart att det skulle bli en karriär inom motorsport för Johan, fadersarvet till trots. Längdskidåkningen lockade länge och Johan var fast övertygad om att slå sig in i eliten.
Åren på skidgymnasiet i Torsby var en av de avgörande faktorerna för att bygga en världsmästare i rallycross, enligt pappa Tommy.
– Han utvecklades oerhört mycket som människa där och fick ta eget ansvar.
Kost, studier och stenhård fysisk träning. Alltför hård träning…
– Han fick till sist vika ner sig där. Hans kropp pallade helt enkelt inte.
Ett hårt slag för en extrem tävlingsmänniska som inte kunde tänka sig något annat än att vinna.
Lärdomarna från åren i Nordvärmland tog Johan med sig hem till nästa minutiösa satsning – inom motorsporten – där pappa Tommy med sitt stora kontaktnät och kreativa förmåga skapade förutsättningar. Johan kunde lägga all sin energi på att bli världens bäste förare. Inom motorsport lät det sig dock inte göras på precis samma sätt som i längdåkning.
– Johans vilja var så enormt stor. Han ville ju träna som inom skidåkningen, fyra timmar på förmiddagen, därefter äta och sova för att sedan träna fyra timmar till. Men motorsport funkar inte riktigt så.
Den numera trefaldige världsmästaren löste det på sitt sätt ändå. Mycket fysisk träning även fortsättningsvis och många långa timmar till att analysera detaljer på teoretisk nivå, en ständigt pågående process.
– Man kan väl säga att han har tagit analyserandet till en helt ny nivå. Ibland är han inte mentalt närvarande ens när vi har söndagsmiddagar hemma med familjen, berättar Tommy och fortsätter:
– Det här gäller också den tekniska förståelsen för bilen och kommunikationen med ingenjören.
En riktig vinnarskalle
Johan började lufta sina ambitioner på allvar när Kristoffersson Motorsport drev projektet Team Biogas i STCC, samtidigt som Kristoffersson junior började tävla i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Vi var otroligt seriösa och hade många testdagar på banorna runtom i Sverige. Varje gång kom Johan med sin Porsche på släp och så fort vi hade en paus i vårt testande stack han ut.
I början var varvtiderna allt annat än imponerande, men vinnarskallen tvingade fram en snabb utveckling.
Johan fick också en försmak på STCC under de tidiga Biogas-åren. Teamet kunde ställa en tredje bil på startlinjen med den tidigare ”skidåkaren” bakom ratten. Beslutet togs med Volkswagen Sveriges goda minne, uppbackat av Sten Forsberg och Marcus Thomasfolk.
– Det var absolut ingen självklarhet att teamchefens son skulle köra, tvärtom, men Sten och Marcus ställde sig bakom och gav Johan chansen. Volkswagen och även Bauhaus har stöttat Johan under hela den här fantastiska resan.
Det beslutet har Volkswagen Sverige aldrig behövt ångra.
– Det har varit väldigt roligt att få följa Johan i hans karriär inom motorsport. Det han har gjort för Volkswagen inom racing och rallycross är enastående. Det spelar ingen roll vilken disciplin han har valt – tack vare sin professionella inställning, vinnarskalle och analytiska förmåga har han alltid lyckats bli nummer ett, säger Volkswagen Sverige-chefen Sten Forsberg.
”En fantastisk förare och en enastående atlet”
Den något äldre och mindre utvecklade bilen som Johan inledningsvis fick basa över i STCC genomgick en förvandling under sena nätter i verkstaden.
– Det var från 8 på kvällen till 5 på morgonen ibland, mycket fix och trix med hjulvinklar och viktfördelning, berättar Tommy, som kunde notera framstegen när han anlände till jobbet på morgonen.
Efter hand kom resultaten också och Johan blev ordinarie förare i teamet. Tackade för förtroendet gjorde han genom att säkra totalsegern åt Team Biogas i finalen på Solvalla 2012. Projektet gick i mål med triumf, tack vare teamchefens son…
– Redan där visade Johan att han har det lilla extra att plocka fram när det som bäst behövs. Det var mycket press på oss, mycket pengar satsade, ett väldigt viktigt projekt, minns Tommy.
Under de här åren var Jost Capito chef på Volkswagen Motorsport i Tyskland och även han följde förstås Kristofferssons utveckling.
– Johan är en fantastisk förare och en enastående atlet. Det har varit en ära att ha honom som Volkswagen Motorsport-förare och att få chansen att vara en del av hans karriärutveckling fram till flerfaldiga världsmästartitlar. Johan är en riktig mästare, säger Capito, som numera är stallchef för Williams i Formel 1.
Från racing till rallycross
Den verkliga mästarstatusen etablerades när rallycross kom in i bilden. KMS byggde egna supercar-bilar – först Scirocco, därefter Polo – och racingföraren Johan skulle bli rallycrossförare. Någon annan tanke än att vinna fanns förstås inte, men hinder på vägen blev det. Tommy Kristoffersson minns inte minst ett par jobbiga år i Höljes, och ett jobbigt efterspel 2014.
– Det strulade första året och det strulade året därefter. Johan blev så besviken att han drabbades av ansiktsförlamning.
En oförsiktig doktors utskrivning av medicin mot denna förlamning satte Kristoffersson i en dopningsanklagelse.
– En fruktansvärd händelse, berättar Tommy. Jag såg två års avstängning framför mig, men efter hårda förhör i Paris blev det villkorlig dom. Johan var ju helt oskyldig.
Toppresultaten var nu ändå inte långt borta. En tredjeplats i VM 2015 följdes av en silvermedalj 2016. Därefter dök nästa avgörande beslut upp i Johans karriär.
– Petter Solberg tog kontakt med oss för ett samarbete, med Volkswagen Motorsport i ryggen. Det var otroligt stort, säger Tommy och minns besöket nere i Tyskland när skyltarna för rallyessen Ogier, Mikkelsen och Latvala skruvades ner för att ersättas av Solberg och Kristoffersson.
Rallycrossens främste genom tiderna
De två åren med PSRX är ren motorsportshistoria. Kristoffersson tog klivet fram som sportens främste genom tiderna med sju segrar under 2017 och elva av tolv möjliga (!) 2018 i sin Volkswagen Polo R Supercar. Två överlägsna VM-titlar på raken, tack vare ett perfekt samarbete inom teamet.
– Det var bästa tänkbara ställe att komma på för Johan. Bakom kulisserna var det precis så bra som det verkade utåt. Petter hade ju VM-titlar och var den stora stjärnan, men han visade den största ödmjukhet och behöll inga hemligheter. Samarbetet mellan Petter och Johan var helt enkelt fantastiskt! Det var verkligen en otrolig epok. Jag har svårt att se att något liknande ska kunna hända igen, säger Tommy Kristoffersson.
Volkswagen Motorsport har skördat otaliga framgångar världen runt genom åren, men värmlänningens insats har ändå imponerat särskilt på Sven Smeets.
– Johan är en av de mest talangfulla och professionella förare jag någonsin har jobbat med. ”Ge upp” var två ord som inte fanns i hans ordbok. Det har varit en stor ära att jobba med honom genom åren, sammanfattar Volkswagen Motorsport-chefen.
Viljan att aldrig ge upp visade Johan i STCC 2018, där en mästerskapstitel var långt borta efter första halvan av säsongen. En formidabel uppvisning på ett regnigt Rudskogen i Norge vände på förutsättningarna och när Johan gjorde säsongens bästa körning i första finalracet på Mantorp så var andra STCC-titeln i hamn.
Omkörningar som gjorde succé
Efter denna seger och de sanslöst framgångsrika rallycrossåren med PSRX blev det fokus på rally och WTCR under 2019. Med Volkswagen Dealerteam BAUHAUS plockade Kristoffersson hem två SM-guld i rallysprint, ett silver i rally-SM och två pallplatser på lika många försök i WRC2.
Sébastien Loeb Racing värvade in Johan för racing i WTCR. Det dröjde ett tag innan leveransen kom, men mot slutet av säsongen var Johan uppe i topp med sin Golf GTI TCR.
Till sist blev det tre racesegrar och en femteplats totalt i mästerskapet. Johan levererade årets prestation i säsongsavslutningen i Malaysia. Avancemanget från 21:a plats på griden ända upp till seger hör till de stora bravaderna i motorsportshistorien. Sammanfattningen av Johans alla omkörningar blev en riktig succé på sociala medier.
Bäst när det gäller
2020 var det dags att återvända till rallycross. Johan hade lånat ut VM-titeln till Timmy Hansen och ville återställa ordningen, den här gången i regi av familjeteamet KMS, under namnet Volkswagen Dealerteam BAUHAUS.
Kristofferssons fick loss en ”mästar-Polo” från Tyskland och då kunde det bara sluta på ett sätt. Den av pandemin stympade VM-säsongen slutade i Barcelona, där Johan stod för en mäktig upphämtning och säkrade – skulle det visa sig – sin tredje VM-titel. Kristoffersson hade än en gång visat sin förmåga att vara bäst när det gäller.
– Han har det lilla extra när det som bäst behövs. Det finns alltid lite till att hämta, berömmer pappa Tommy.
Sten Forsberg instämmer i detta när han summerar Johans insatser för Volkswagen – hittills:
– Att leverera under press, trots höga förväntningar, har varit hans kännemärke och vi önskar honom all lycka framöver. Vi hoppas givetvis att vi snart ser honom bakom en Volkswagen-ratt igen!