Så fungerar batteriet i din elbil
Vi omvandlar elektricitet till mobilitet. Men hur fungerar det egentligen? Här kan du läsa om hur batterisystemet i den modulära matrisen (MEB) för våra elbilar fungerar, så att du vet vad som finns i din elbil från ID.-familjen.
Enkelt förklarat: ID.-familjens batterisystem
Den nyutvecklade modulära matrisen för elbilar (MEB) har tagits fram specifikt för eldrivna bilar. Hjärtat i systemet är ett snabbladdat batterisystem som består av olika antal batterimoduler beroende på önskad räckvidd. Varje sådan batterimodul rymmer 12 stycken litium-jon-battericeller.
Cellerna som används i MEB är formade ungefär som påsar och består i sin tur av flera aktiva lager. Det ena ovanpå det andra och sedan omslutna av en elastisk, yttre film. Det här gör cellerna formmässigt flexibla, och gör att de kan anpassa sig optimalt till olika utrymmen. Den mjuka ytan gör också att de avleder värme på ett bra sätt.
Batterisystem för den modulära plattformen MEB
1. Battericeller
2. Batterimoduler
3. Batterisystem
4. Batteri
5. Drivsystem
Elektrifierad kraft: litium-jon-batteriet
En cell i ett litium-jon-batteri består alltid av fyra komponenter: anod, katod, separator och elektrolyt. Under laddning rör sig litium-joner från katod till anod och lagras där. Den elektriska energin från elnätet omvandlas till kemisk energi. Under urladdningen (när batteriet används exempelvis för att driva en elmotor) är det tvärtom. Litium-jonerna förflyttar sig nu istället från anoden tillbaka till katoden och omvandlar den kemiska energin återigen till elektrisk energi.
Det krävs fem grundläggande råvaror för att tillverka litium-jon-battericeller. En förening av kobolt, nickel och mangan för katoden – denna struktur hjälper till att lagra laddningsbäraren av litium, grafit för anoden och förstås litium som finns i elektrolyten.