Frågor & svar om elbilar – Q&A
Elbilarna kommer förändra våra liv. Många saker kommer bli lättare, smartare och mer hållbara. Elbilar är framtiden men det finns många frågor. Här har vi samlat de vanligaste frågorna gällande elbilar.
Frågor om kostnader
Nej, det är de faktiskt inte. Inköpspriset är fortfarande lite högre än för en bil som drivs av bensin eller diesel, men elbilspriserna är redan på väg ner. Dessutom finns det andra ekonomiska anledningar att välja en elbil: förmånsvärdet är lågt, energikostnaden per mil är mycket låg och servicebehovet är mindre. För vissa elbilar innebär detta faktiskt att den är billigare än motsvarande fossildriven modell, sett till den totala årskostnaden.
Man brukar säga att det kostar ungefär 2-2,50 kronor per mil om man laddar hemma via laddbox. Allt beror så klart på vad elen hemma kostar och hur du kör. Vid laddning på offentliga stationer är kostnaden högre men det sker ju heller inte så ofta.
Frågor om räckvidd
Långt. De nya elbilarna – till exempel Volkswagens nya ID.-familj – har en räckvidd på mellan 33 och 55 mil, enligt WLTP-skalan. Skillnaderna beror förstås på val av modell, batteristorlek och däck.
Både ja och nej. Det är sant att elbilens räckvidd påverkas av kyla, men det gäller alla typer av bilar. Det är bra att förvärma elbilen när den står på laddning, då tas ingen energi av batteriet. Samma sak – fast tvärtom – gäller under sommaren då du ska passa på att kyla bilen under laddning precis innan du ska köra iväg. På så sätt sparar du energi.
I ID.3 och ID.4 ingår det en värmepump som gör att uppvärmningen av kupén går snabbare och därmed påverkas räckvidden positivt eftersom man inte behöver utnyttja bilens klimatanläggning i lika stor utsträckning för att värma interiören. Och när det gäller köregenskaperna: Elbilar har samma antisladd- och antispinnsystem som bilar med förbränningsmotorer och är därför lika säkra som andra bilar i vinterväglag.
Undvik att konsekvent ha batteriet helt tomt eller fullt. Lagom är bra, upp till 80 procent kan du hålla dig till. Var sparsam med snabbladdning som också sliter mer på batteriet. Självklart ska du snabbladda vid behov, till exempel på resor, men långsam normalladdning mår batteriet bäst av.
Nej. Utvecklingen av elbilar går snabbt framåt och Volkswagens nya modeller erbjuds med tre olika batteristorlekar, varav en kan köra upp till 55 mil utan laddning. Även laddtiden kortas och effektiveras i snabb takt. Volkswagens ID.3 kan till exempel köra cirka 29 mil efter endast 30 minuters snabbladdning.
Ja, vi har ett överskott på el i dag. Det som kan bli problem är kapaciteten i nätet för vissa lokala orter – det kan bli svårt att få ut så mycket el som behövs på samma gång vilket kan innebära begräsningar på vissa platser. Svenska kraftnät kommer att bygga ut stamnätet för att lösa detta problem, men det kommer av förklarliga skäl att ta flera år.
Ja, och du kan få hjälp med det. I Volkswagens app We Charge kan du planera din resa och ta del av ett stort nätverk av laddningsstationer som är anslutna, i Sverige men också Europa. Under långresor stannar man oftast någon gång på vägen för att äta, sträcka på benen och gå på toaletten. Då är det perfekt att snabbladda bilen under tiden. Tillgången på laddstolpar kommer också att bli bättre eftersom det för bensinmackar och matställen öppnar upp för affärsmöjligheter när kunder stannar och laddar sina bilar.
Ja. Det är en större utmaning eftersom det är längre avstånd mellan laddstationerna. Men när räckvidden nu blir allt längre i de nya elbilarna är det lättare. Volkswagens nya ID.3 kommer erbjudas med tre olika batteristorlekar. För den som kör korta sträckor passar batteriet på 45 kWh, med räckvidd upp till 33 mil. Pendlar du längre sträckor finns mellanstorleken, 58 kWh, med räckvidd upp till 42 mil. Och har du behov av lång räckvidd finns det största batteriet på 77 kWh som har en räckvidd upp till 55 mil. (Alla siffor enligt körcykeln WLTP).
Frågor om batterier
Nej, tvärtom. För det första behöver en elbil till exempel inte förbränningsmotorn och växellådan som väger tungt i ”vanliga” bilar. För det andra sitter batteripaketet integrerat i bilens bottenplatta (MEB-plattformen), vilket ger en låg tyngdpunkt som betyder bra köregenskaper. De små men kraftfulla elmotorerna sitter direkt på drivaxlarna. Accelerationen är omedelbar och utan växlingar, så du kan njuta av en körupplevelse som påminner om en gokart – med lågmäld elektrisk drivning.
Nej. Det är enkelt att hålla koll på laddningsläget och du varnas i god tid när det är dags att köra extra snålt eller att ladda. Bilen slår dessutom automatiskt över till energisparande läge.
Antalet laddstationer ökar hela tiden och navigationssystemet guidar dig enkelt till den som ligger närmast.
Nej, du kommer att bli förvånad hur länge det håller sig i toppform. Faktum är att batterierna förväntas hålla hela elbilens livslängd! I allmänhet kan du ladda upp och ladda ur ett batteri flera tusen gånger innan du märker någon nämnvärd minskning av effekten. Volkswagen garanterar att batteriet inte kommer att minska ner under 70 procent av kapaciteten under de första åtta åren eller 16 000 milen, beroende på vad som inträffar först. I vissa fall kan du behöva byta enskilda battericeller. Batteriet kan också återvinnas hos Volkswagen.
Nej. Oavsett hur mycket effekt det finns i laddstationen är det bilen som avgör hur mycket effekt som kan tas emot. Du kan alltså inte göra fel.
När det gäller uttag och kablar finns en EU-standard för både normalladdning och snabbladdning. CCS (Combined Charging System) har ett Typ 2-uttag för normalladdning med växelström, men har också ett särskilt uttag för snabbladdning med likström. Med andra ord – har din bil en sådan kontakt kan den alltså både snabb- och normalladdas i samma uttag på bilen.
Nej, elbilar är lika säkra som bilar med förbränningsmotorer – det visar både forskning och tester! Laddbara fordon är lika säkra i regn, åska och biltvätt – och med ID.3 och ID.4 har säkerhetssystemet utvecklats ytterligare vilket innebär att batteriets flöde avbryts omedelbart vid en olycka. För första gången på en Volkswagen-modell finns det också ett heltäckande, fast underskydd.
Oavsett om du behöver köra kort eller långt, det finns en batteristorlek som kan passa dig. Räckvidden kan du dessutom påverka genom hur du kör.
Frågor om laddning
Nej, det behöver det verkligen inte göra. Vid snabbladdningsstationer, som IONITY, laddas batteriet upp till 80 procent på bara en halvtimme. Om du laddar hemma eller på jobbet genom en laddbox (11 kW) kan du ladda bilen fullt på 5 till 8 timmar. Beroende på dina körvanor, kan det räcka med ett par laddningar per vecka, eller kortare dagliga laddningar.
Då behöver bärgare transportera bilen till närmaste laddstation. Volkswagens vägassistans finns med snabb hjälp – dygnet runt – genom mobilitetsgarantin. I Sverige är numret 020-66 55 00 och övriga Europa +46 771-66 55 00. När din bil sedan transporterats till laddstationen är det inget speciellt du behöver tänka på, det är bara att ladda som vanligt.
Nej, det behövs bara en laddkabel och en elanslutning. Det bästa sättet för att starta dagen med en laddad elbil är att ha en laddbox hemma. Det är ett alternativ både för den som bor i eget hus och för den som har garageplats i flerfamiljshus. Här kan du installera en laddbox, sedan är det bara att sätta i kontakten och ladda.
Det går att använda en reseladdare som du kopplar in i ett vanligt vägguttag, men det avråder Elsäkerhetsverket helt från och betonar att det endast ska ske i nödfall. Laddning av elbil sker under lång tid och hög belastning vilket husets elsystem inte är anpassat för. Dessutom tar det längre tid än om du använder en laddbox.
Nej, absolut inte. Många har lärt dig att vatten och elektricitet inte går ihop men elbilar och regn är en utmärkt kombination. Så länge batteriet och laddstationen uppfyller standarden startar inte laddningen förrän en säker kontakt är etablerad. Du kan utan problem köra bilen genom en biltvätt eller öppna huven i regnväder utan att det är någon risk. Och ja, din elbil är lika säker som andra bilar i åskväder.
Det kan vara en god investering inför framtiden och just nu går det dessutom att söka bidrag hos Naturvårdsverket för att installera laddstolpar. Satsningen är en del av statsbudgeten och bidraget finns för flera målgrupper – företag, bolag, kommuner, landsting och stiftelser samt till bostadsrättföreningar och samfälligheter. Information och om hur du ansöker finns på Naturvårdsverkets hemsida.
Ja, absolut. Det finns vissa leverantörer som säljer laddbox med två uttag. Men det finns sällan behov av att ladda varje natt tack vare att räckvidden på elbilarna blivit längre. Det gör att du kan dela upp nattladdningen på olika dagar för bilarna.
Just nu växer antalet offentliga laddstationer snabbt i vårt land. De finns till exempel i parkeringshus, vid stormarknader, gallerior, restauranger. Dessutom erbjuder allt fler arbetsgivare möjlighet för sina anställda att ladda bilen på jobbet.
Utbudet av laddstolpar ökar hela tiden, både för kortare och längre distanser. En del i detta är IONITY, som är ett samarbete mellan Volkswagen och några av Europas största biltillverkare. För närvarande erbjuder IONITY över 360 000 laddpunkter i Sverige och i Europa.
Volkswagen erbjuder en karta över laddplatser runtom i Sverige och världen som underlättar planeringen av din resa.
Det finns offentliga laddstolpar vid matställen, bensinmackar, gallerior och vid speciella laddgator i storstäderna. Tiden för laddning vid en offentlig laddstolpe kan variera beroende på effekten laddstationen kan leverera och vad bilen kan ta emot. Normalt ligger en snabbladdning på cirka 30 minuter när du laddar upp till 80 procent.
We Charge gör det enkelt och bekvämt att ladda din elbil. Tjänsten hjälper dig att hitta till över 360 000 offentliga laddpunkter i Europa.
När du vill ha en laddbox hemma är det viktigt att installationen görs av en behörig elinstallatör som också kontrollerar husets elsystem. När du köper vår nya laddbox ID. Charger hjälper vi på Volkswagen dig gärna med installationen.
Fördelar med en elbil är att du kan ladda bilen i stort sett var som helst. På publika laddningsstationer eller i ditt eget hem. För att göra laddningsprocessen så enkel som möjligt för dig, erbjuder Volkswagen allt du behöver för användning av elbilen i vardagen. Både access till publika snabbladdningsstationer som IONITY, laddboxar till hemmet och grön el.
Du kan använda Volkswagens resvägsplanerare för att hitta den närmaste laddningsstationen och enkelt planera din resväg med laddningsmöjligheter i beräkningen. Du får reda på adressen, öppettiderna, vem som driver stationen samt kontakttyper och betalningsalternativ.
Övriga frågor
Ja! Den första reaktionen hos många som rattar en elbil för första gången är just att den är kul att köra. Tyst, snabb och modern – utan att tappa i varken komfort eller säkerhet.
Nej, flera studier från oberoende organisationer visar att elbilar är mer klimatsmarta än bensin-, diesel och hybridbilar. Minst miljöpåverkan blir det givetvis när batteriet produceras med förnybar energi.
Installera laddbox, förvärm eller kyl gärna bilen under laddning innan start på vintern eller sommaren. Inför långresor: Installera en app som har god översikt på vilka laddare som finns längs vägen. I de flesta appar kan du också se om laddstolparna är lediga eller upptagna.
Om du är ute och kör i ett åskväder finns det ingen anledning till panik. Eftersom våra ID.-modeller är byggda och förseglade så att inget vatten kan tränga in i dem vid daglig användning, kan du ta det lugnt. Elbilar drar heller inte till sig blixten mer än bensin- eller dieselbilar.
Alla slutna bilar skyddas av en så kallad Faraday-bur. Den skapar ett skyddande skal som gör att passagerarna är skyddade om en blixt skulle slå ned i bilen. Dessutom är alla ID.-modeller utrustade med skyddssäkringar som förhindrar att bilen eller batteriet tar skada vid blixtnedslag.