Bangolf på riktigt – test av R och GTI Clubsport
Senaste uppdateringen av Volkswagen Golf har haft premiär under 2024 och ”top of the line” är så klart GTI Clubsport och R. Vi tog några svängar runt Lausitzring för att se vad de går för. Vår typ av bangolf!
Det är 50 år sedan ett gäng ingenjörer på Volkswagen kom på idén att bygga en sportig Golf. Den fick namnet GTI. Och för 22 år sedan såg Golf R32 dagens ljus. Båda bilarna var tänkta att byggas i små serier om 5 000 exemplar men deras popularitet översteg all förväntan och införlivades snart i serieproduktionen. Klart folket vill köra prestanda-Golf!
Där GTI Clubsport handlar om renodlat körfokus och tävling är R en lyxigare prestandavagn med fyrhjulsdrift och bonusen att den även finns med kombikaross.
Lagom till Golf GTI:s 40-årsfirande 2016 lanserade Volkswagen en smällkaramell i form av en special-GTI som de gav namnet Clubsport. Lite mer prestanda och mer fokuserade vägegenskaper låg bakom namnet. Succén lät inte vänta på sig och med senaste uppdateringen av Golf finns naturligtvis GTI Clubsport som ett tillval till "vanliga" GTI. Mer effekt, vassare vägegenskaper och en specialdesign som är förbehållen Clubsport-bilarna.
Exteriört sticker Clubsport ut med en annan stötfångare framtill, dekorlister längs med trösklarna, större takspoiler och diffusor samt större avgaspipor bak med ett avgassystem i titan från Akrapovic (tillval).
Interiört är det framför allt sätesklädseln i sportstolarna som har bikakemönster i stället för den traditionella skotskrutiga.
Effekten i GTI Clubsport har ökat med 35 hästar mot GTI och 300 hästar på framaxeln låter kanske lite mastigt, men VAQ-differentialen* ser till att det alltid finns grepp ut ur böjen.
Volkswagens ingenjörer har vässat chassit för bättre respons och som tillval finns även de adaptiva stötdämparna DCC så det går att växla mellan komfort- och sportinställning.
De kramiga sportstolarna håller kroppen på plats så att du slipper kasa runt i sätet utan kan bara koncentrera dig på den perfekta linjen.
Och nu kommer vi till det som gör GTI Clubsport till en dominant på banan: körkänslan. Den progressiva styrningen tillsammans med diffbromsen på framaxeln ger en delikat styrkänsla och det är lätt att veta exakt var greppet är. Och grepp finns det massor av! Det är faktiskt en smått otrolig känsla att kunna köra så fort med en framhjulsdriven bil. Oavsett om böjarna är korta och snäva eller långa och svepande. Det finns en lätthet i bilen som gör den lätt att placera precis där du vill ha den.
Den snabbväxlande DSG-lådan är alltid på hugget och med paddlarna bakom ratten är det lätt att ligga i exakt rätt växel inför utgången av kurvan.
Chassit är stabilt och även på Lausitzrings knixiga bana med feldoserade gupp i vissa kurvutgångar blir det aldrig dramatiskt. GTI Clubsport tar bara ett steg i sidled och fortsätter som om ingenting har hänt.
Då är Golf R ett annat väsen. Den brutala effekten på 333 hästar och 420 Nm samt variabel fyrhjulsdrift med momentfördelning på bakaxeln ger en extremt effektiv körmaskin som klarar väldigt avancerade manövrar. Samtidigt som den kan vara din bäste vän i vardagen med komplett komfort och ett enormt lastutrymme i Sportscombi-utförande.
Precis som GTI går det att få DCC till R också vilket gör att du aldrig behöver kompromissa med komforten. Långresor blir bekväma samtidigt som du får ut mesta möjliga när du pressar bilen till sin dynamiska gräns.
Väljer du R Performance-paketet får du inte bara en ökad toppfart till 270 km/h och en större takspoiler utan även två extra körlägen i form av Drift och Special. Det förstnämnda är ett sätt att kunna ta kurvorna på bredsladd med hjälp av den speciella momentfördelningen av kraften på bakaxeln. Med lådan i S+ kan varvtalet dansa mot varvstoppet samtidigt som du listar ut vad som tar slut först: ditt balanssinne eller däckens slitbana. En övning som är lika rolig som svettig. Och tro inte att det är lätt heller. Men det är inte bilens fel, det är bara svårare än vad det ser ut på tv.
Bakom ratten sitter rejält tilltagna växelpaddlar för att kunna skifta växel i DSG-lådan efter eget huvud. Även om DSG-lådan är snabb är den ingen tankeläsare. Ibland behövs det snabba händer för att komma rätt i ett knixigt kurvparti. Eller om du ska braka ut bakdelen i en spektakulär drift…
Underbar balans – det är bara att sikta och hålla i sig.
Körläget Special är framtaget för att ge bilen optimala förhållanden för att klara av Nürburgrings Nordslinga på bästa möjliga sätt. Kuperad och slingrig och sätter bilens dynamiska egenskaper på allra största prov. Men det finns få bilar som du kan känna dig säkrare bakom ratten på längs med Nordslingan än Golf R. Det är bara att sikta och hålla i sig.
Skulle du välja familjefraktaren Sportscombi får du inte bara 611 liters bagageutrymme med alla säten på plats, du får även ett längre axelavstånd som ger bilen en underbar balans vid kurvtagning.
*VAQ står för vorderachse querdifferential och betyder helt enkelt diffbroms. I detta fall en elektroniskt styrd sådan med lamellkopplingar som fördelar kraften till ytterhjulet i kurvan.