”Nya ID.3 känns sportigare och tystare”
Få människor kör så mycket elbil som Krister. På ett år har han avverkat 5 500 mil i sin nuvarande Volkswagen ID.3. Över helgen fick han låna nya ID.3 för en provtur där de nya materialen imponerade.
– Det gör ju mycket utseendemässigt, det blir mer exklusivt.
Krister Brunfelter vill inte erkänna det själv, men är något av en elbilsexpert. Han begick elbilsdebut för dryga sex år sedan, då med en Volkswagen e-Golf.
– Det har hänt mycket på kort tid, särskilt med laddningen, säger Krister.
Nu har han en ID.3 i tjänsten och han kör mycket. På ett år har han hunnit avverka 5 500 mil.
Krister jobbar som teknisk säljare på Vattenfall Incharge och säljer laddlösningar för elbilar till företag och bostadsrätter. Hans distrikt sträcker sig från Gävle och hela Sverige söderut.
– Att köra 100 mil på en dag är inget ovanligt, säger Krister. Det händer att jag kör till Göteborg fram och tillbaka med ID.3 över dagen och det är inga problem.
Då laddar han sin i ID.3 med det stora batteriet, kallad Pro S, i Jönköping.
Uppdaterade ID.3 Pro S är förberedd för dubbelriktad laddning – alltså kan solcellerna på huset hemma ladda bilen med el – och tvärtom, bilen kan förse huset med el när solen inte skiner.
När vi möter upp Krister har han fått låna helt nya ID.3 i några dagar.
– Jag körde den hela helgen och jag upplever den som snålare, men även tystare.
Att bilen är tyst vid långkörningen är något som är viktigt, då han tar många jobbmöten i farten.
Hans nuvarande ID.3 använder han dagligen.
– Innerutrymmena är jättestora, det är som en Passat. Även om vi är alla fyra och hunden ska med så är det inga problem.
Det enda som fått stryka på foten är en bagagerumsmatta.
– Ja, vår hund käkade upp den här för ett tag sedan…
På helgerna är det mycket aktiviteter som gäller.
– Det är inga problem att kasta in barnens tennisväskor eller golfbagar, det får plats.
Uppdaterade ID.3 har genomlastningslucka och delbart baksäte som standard, vilket underlättar när det ska packas otympliga saker. Bagaget blir långt över 1 200 liter med nedfällda säten.
Bakom ratten visar Krister detaljerna han uppskattar med nya ID.3.
– Det här är ju snyggt, den här sömmen, säger han och för fingret längs instrumentbrädan.
Där har materialet nu fått annan, mjukare finish med tydliga sömmar och skumbelagda ytor. Ratten är nu i veganskt läder och fokus invändigt har legat på hållbarhet. Tyget i stolarna består av 71 procent återvunnet material.
– Det gör ju mycket utseendemässigt, det blir mer exklusivt. Sen är det bra att rejäla mugghållare och fack är kvar där man kan gömma grejer, säger han och pekar mot utrymmet mellan förarstolarna.
Där går det även att ladda sin mobil trådlöst och eller via två USB-C uttag med upp till 45 W.
– Det nya tyget i dörrarna är en liten sak, men det gör mycket för helhetsintrycket, säger Krister och känner med handen.
Som standard är nu inredningen helt fri från animaliskt material. Skärmen har nu också vuxit 12 tum som standard, i stället för tidigare 10.
– Det gör mycket att skärmen är större, jag kör mycket Apple CarPlay och appen Waze. Den kopplar upp automatiskt trådlöst. Sen verkar pekskärmen lite snabbare nu också.
Krister fortsätter pilla på skärmen och upptäcker att ID.3 nu har tvåzons-automatisk klimatanläggning.
Utvändigt är fronten ny, med förbättrad aerodynamik. Borta är den svarta plasten som satt på motorhuven, nu skiner den helt blått i kulören Costa Azul. Längs taklinjen går en silverdekor kallad ”Hockey Stick”.
– Jag tycker den nya fronten ger ett mer sportigt utseende än tidigare, säger Krister.
Nya ID.3 har även Travel Assist med molndata som tillval, ett förarassistanssystem som kan använda sig av andra bilars kördata. Head-up-displayen som visas i förarens framruta har uppdaterats med förstärkt verklighet – ett uttryck hämtat från engelskans augmented reality.
Den nya funktion som passar Krister bäst är däremot Plug & Charge vid snabbladdningsstationerna.
– Det är ju jättesmidigt, att bara backa till laddaren och sätta i sladden utan att behöva använda laddkort eller mobiltelefonen.
Detta är nya Volkswagen ID.3
Modellvarianter: Pro Performance och fyrsitsiga Pro S
Batteri, netto: 58 kWh (PP), 77 kWh (PS)
Effekt: 204 hk och 310 Nm
Räckvidd: 426 km (PP), 556 (PS)
Snabbladdning: Upp till 120 kW (PP), upp till 170 kW (PS)
0-100 km/h: 7,4 sekunder (PP), 7,9 sekunder (PS)
Topphastighet: 160 km/h
Förbrukning: 15,3 kWh/100 km (PP), 15,4 kWh/100 km (PS)
Vändcirkel: 10,3 meter
Bagage: 385 liter – 1 267 liter med nedfällt säte
Övrigt
– Värmepump är fortfarande standardutrustning
– Automatiskt klimatanläggning med två zoner
– Större pekskärm på 12 tum är standard med trådlös Apple CarPlay, uppdaterad teknik med senaste mjukvaran
– Omarbetad front, med längre sportigare utseende och förbättrad aerodynamik
– Delbart baksäte med genomlastningslucka som standard, samt mittarmstöd
– Travel Assist med molndata (tillval), samlar in data från andra fordon för förbättrad högautomatiserad körning
– Mer hållbart material i klädseln invändigt
– Mjukare material i instrumentpanelen och bilens dörrsidor
– Ratt i veganskt läder som tidigare var animaliskt
– Helljusassistent Light Assist som standard.
– Utvändig silverlist längs taklinjen kallad ”Hockey Stick”
– Förbättrad snabbladdning
– Förbättrad Head-up-Display med förstärkt verklighet
– Plug & Charge gör laddningen enkel – snabbladda längs vägen utan appar och laddbrickor – bara att stoppa i laddkabeln
– Båda framstolarna nu inställbara på höjden