”Mer premiumkänsla
i nya ID.3”
Daniel Fathi–Najafi kör sedan två år en Volkswagen ID.3 som tjänstebil, men snart är det dags att byta ut den. Innan lansering fick han chans att provköra nya, uppdaterade ID.3.
– Man märker direkt att det är mer premiumkänsla nu, säger Daniel om upplevelsen.
– Jag använder ju min ID.3 mest för stadskörning, annars försöker jag cykla så mycket som möjligt, säger Daniel Fathi-Najafi samtidigt som han närmar sig nya uppdaterade Volkswagen ID.3.
Det är inte så konstigt. Till vardags jobbar han som marknadschef på BusinessBike, ett företag med bas i Göteborg som leasar ut förmånscyklar till arbetsplatser i landet.
Sedan två år kör han en ID.3 som tjänstebil.
– Den passar verkligen i den där gröna färgen, jag gillar verkligen mer dova kulörer. Den ser lite sportigare ut också, fortsätter Daniel samtidigt som han synar nya ID.3.
Kulören heter Dark Olivine Green och skiftar i nyans beroende på väder och betraktningsvinkel. Fronten är också omarbetad. De två vertikala ihåligheterna har inte tillkommit bara för utseendets skull utan förbättrar bilens luftmotstånd, något som är av stor vikt hos en elbil.
Större ytor är över lag nu lackerade, särskilt på motorhuven som saknar den svarta plasten som tidigare satt intill vindrutan. Silverlisten som går längs taklinjen – kallas för övrigt ”Hockey Stick” – är nu standard. Dessutom bidrar nya fälgar och uppdaterade bakljus också till ID.3:s nya utseende.
– Min första elbil var ju just en ID.3, men den har jag haft i över två år nu så snart ska jag byta. Kanske blir den här min nästa, säger Daniel som trots att han hellre cyklar, ändå hunnit köra över 2 000 mil.
Man märker direkt att det är mer
premiumkänsla nu.Daniel Fathi-Najafi
Invändigt har pekskärmen nu vuxit till 12 tum, från tidigare 10.
– Det märker man direkt så klart, vilket är riktigt najs. Är skärmen framför ratten också större? Jag tycker det ser ut som så, säger Daniel när han hoppar in i förarsätet.
Ratten är orörd, men uppdaterad mjukvara har gjort att mer information effektivt får plats på samma yta.
– Man märker direkt att det är mer premiumkänsla nu. Mjukare material, inte lika plastigt. Jag gillar också att det är tyg i armstödet, det ger en skön känsla.
Dörrarna har designats om gentemot tidigare version för att ge större yta.
Fokus invändigt har legat på hållbarhet. Textilklädseln ”Taia”, som är standard, är tillverkad i större andel återvunnet material. Mikrofibertyget Artvelours Eco som ingår i interirörpaketen (tillval) är ett tyg som består av 71 procent återvunnet material.
Ratten har nu också veganskt läder. Som standard är interiören helt utan animaliska material.
Tekniken i pekskärmen är uppdaterad med senaste mjukvaran, något som ger bättre systemprestanda för att möjliggöra uppdateringar över nätet.
Att bilen är förhållandevis liten är inget bekymmer för Daniel. Till vardags är de två i familjen, men när de ibland ska sticka i väg för att till exempel se en fotbollsmatch kan fyra vuxna sitta bekvämt utan problem. Att den lastar mycket för sin storlek och har fack invändigt är också något han gillar.
– Den är väldigt praktisk i storstäder, om man nu får kalla Göteborg för en storstad, säger Daniel och skrattar.
– Det är mycket fickparkering, mycket småvägar och ID.3 har ju extremt bra svängradie. Det går att göra u-svängar överallt! Sen är den väldigt go när man bara hoppar in, man behöver inte starta utan bara växlar och kör i väg.
ID.3 utger sig inte för att vara någon sportbil, men Daniel framhäver ändå dess kvickhet.
– Accelerationen är ändå något coolt, speciellt i stan där det är mycket start och stopp. I korsningar kommer man snabbt i väg. Det är en riktigt bra stadsbil.
Daniel och hans sambo saknar egen laddare i sin bostadsförening, något som han oroade sig för innan han fick sin ID.3.
– Men man kommer ändå ganska långt på en laddning om man kör i stan. Vi laddar ungefär en gång i veckan, ibland bara varannan vecka.
Han säger även att det nu finns gott om ställen i Göteborg att ladda publikt på och att han har tillgång till laddare på jobbet när det behövs.
Daniel letar sig in i bagaget och upptäcker genomlastningsluckan som nu blivit standardutrustning. Han reagerar på det dubbla lastgolvet (som finns som tillval).
– Ah, det här är bra, det har inte min ID.3. Smart att kunna förvara laddsladdar under golvet.
Efter det sträcker han sig mot regplåten och fäller fram dragkroken.
– Ja, den är kvar, den här använder jag ofta. Det är väldigt lätt att koppla på och av cykelfästet.
Detta är nya Volkswagen ID.3
- Modellvarianter: Pro Performance och fyrsitsiga Pro S
- Batteri, netto: 58 kWh (PP), 77 kWh (PS)
- Effekt: 204 hk och 310 Nm
- Räckvidd: 426 km (PP), 556 (PS)
- Snabbladdning: Upp till 120 kW (PP), upp till 170 kW (PS)
- 0-100 km/h: 7,4 sekunder (PP), 7,9 sekunder (PS)
- Topphastighet: 160 km/h
- Förbrukning: 15,3 kWh/100 km (PP), 15,4 kWh/100 km (PS)
- Vändcirkel: 10,3 meter
- Bagage: 385 liter – 1 267 liter med nedfällt säte
Övrigt
- Värmepump är fortfarande standardutrustning
- Automatiskt klimatanläggning med två zoner
- Större pekskärm på 12 tum är standard med trådlös Apple CarPlay, uppdaterad teknik med senaste mjukvaran
- Omarbetad front, med längre sportigare utseende och förbättrad aerodynamik
- Delbart baksäte med genomlastningslucka som standard, samt mittarmstöd
- Travel Assist med molndata (tillval), samlar in data från andra fordon för förbättrad högautomatiserad körning
- Mer hållbart material i klädseln invändigt
- Mjukare material i instrumentpanelen och bilens dörrsidor
- Ratt i veganskt läder som tidigare var animaliskt
- Helljusassistent Light Assist som standard.
- Utvändig silverlist längs taklinjen kallad ”Hockey Stick”
- Förbättrad snabbladdning
- Förbättrad Head-up-Display med förstärkt verklighet
- Plug & Charge gör laddningen enkel – snabbladda längs vägen utan appar och laddbrickor – bara att stoppa i laddkabeln
- Båda framstolarna nu inställbara på höjden