Senaste generationen av Golf, parkerad framför övriga sju generationer.
Reportage

Ikoniska Golf – 50 år och älskad av svenskarna

Volkswagens mest framgångsrika modell och Europas mest sålda bil någonsin fyller 50 år. Bilikonen Golf är tveklöst en av svenskarnas absoluta favoriter genom tiderna.

– Alla spådde en succé när den kom men få trodde nog att Golf skulle gå om Bubblan i försäljningsvolym, säger Volkswagens Golf-kännare Stefan Dahlin.

Det är numera ett klassiskt datum: 29 mars 1974. Det var då som Volkswagen, i Wolfsburg, började serietillverka modellen Golf. Och resten är inte bara historia, det är en framgångssaga.

– Golf har varit hjärtat i Volkswagen under 50 år, och samtidigt fantastiskt mångsidig. En motor för innovation, säger Thomas Schäfer, vd för märket Volkswagen.

Modellen har genom decennierna stått pall för allt och lyst klarast i den bilklass som till och med bär namnet Golf – så självklar är den.

Samtidigt hade den vid födseln kanske den hårdaste press på sina kamaxlar som någon bil någonsin haft. Den skulle ta över efter legendariska Bubblan (Beetle).

Volkswagen förstod att det var dags för något nytt. Samtidigt var det ett svårt, och modigt, beslut eftersom arbetet med den nya modellen var som mest intensivt när Bubblan var som mest framgångsrik. Bara under 1971 tillverkades det nästan 1,3 miljoner exemplar av Bubblan och året efter passerade den populära modellen T-Forden som världens mest tillverkade bil, säger Stefan Dahlin, chef för produktavdelningen på Volkswagen Sverige.

Remaining time, --:--
Golf av alla slag! När Golf firade 50 år den 29 mars var det många av våra följare på Facebook och Instagram som ville dela med sig av härliga bilder och minnen. Här följer ett axplock!

Förväntningarna var skyhöga på Bubblans efterträdare och ingenjörer och designers från Volkswagen, Porsche och Audi satte sig ner tillsammans i slutet av 1960-talet, kavlade upp skjortärmarna och började jobba.

Först kom några pionjärer. Till exempel sportiga Volkswagen EA 266, med en mittmotor som låg under baksätet och topphastighet på 187 km/h. Totalt byggdes drygt 50 bilar innan detta Porscheprojekt stoppades.

– Konceptet var lite för avancerat för att bli en masstillverkad ersättare till Bubblan. Den var dessutom bakhjulsdriven och på den tiden fanns inga avancerade antisladdsystem, säger Stefan Dahlin.

Samtidigt (1969) i Wolfsburg konstruerades Volkswagen EA 276 som hade många detaljer som funnits kvar genom åren, men som under huven använde sig av en motor från Bubblan. Hur många exemplar som byggdes? Ett.

Och i Ingolstadt presenterades en tredje pionjär, Volkswagen EA 337. Framhjulsdriven, fyrcylindrig vattenkyld motor. Det är denna modell som gick vidare till att senare bli Golf, bland annat tack vare designstjärnor som Giorgetto Giugiaro (skaparen av Passat och Scirocco) och senare Herbert Schäfer.

– Att skapa en vacker bil är enkelt om du bara behöver bygga några få exemplar. Men om det ska byggas tusentals så måste du designa bilen på ett sätt som gör den enkel att montera, har Giorgetto Giugiaro sagt.

Han hade från början tänkt att strålkastarna fram skulle vara rektangulära, precis som de bakre strålkastarna.

– Men det kostade för mycket så jag fick använda de runda.

Det spelade ingen roll – Golf blev en succé direkt. Redan 1976, två år efter tillverkningsstarten, hade en miljon exemplar av Golf tillverkats.

Stefan Dahlin menar att den här perioden är ett stycke industrihistoria.

– Att under löpande produktion i den gigantiska Wolfsburgfabriken byta modellprogram… Och samtidigt gå från luftkylda svansmotorer och bakhjulsdrift som byggts på ett separat chassi i form av en bottenplatta – till vattenkylda motorer och framhjulsdrift i självbärande karosser. Det är otroligt imponerande! 1974 byggdes fortfarande Bubblan i Wolfsburg och 1976 byggdes där i stället Passat, Polo och Golf.

Och det är så Golf genom alla år och alla modellversioner har fortsatt. En vacker, rolig och praktisk bil som hela tiden varit flexibel och vidareutvecklats – utan att tappa sin själ.

– Golf handlar inte om klass. I en Golf är alla ”uppklädda” och tack vare bilens balans så är det en sann allroundmodell. Samtidigt är den allt annat än tråkig, en trogen kompanjon i vardagslivet och älskad av en stor, global skara av fans, säger Thomas Schäfer och tillägger:

– Alla som väljer en Golf gör alltid rätt val.

Och kärleken till Golf har hela tiden också funnits bland de svenska bilförarna.

– Jag har nog kört det mesta i vårt modellprogram, inklusive modellerna 181, K70 och 411. Men att sätta sig i en Golf är alltid som att komma hem, säger Stefan Dahlin.

Han kör för närvarande en ny Golf GTI.

– Den fyller alla mina behov. Tillräckligt stor men sitter samtidigt som en välskräddad kostym. Körupplevelsen gör också att vägen till jobbet, eller affären, blir ren kvalitetstid.

Genom åren har drygt 585 000 exemplar av Golf registrerats i Sverige och är därmed en av de mest sålda modellerna i vårt blågula land. 2016 var ett riktigt toppår då Golf blev Sveriges mest sålda bil.

Golf-generationerna & Sverige

Här har ni alla åtta Golf-generationerna genom tiderna samt kommentar från Stefan Dahlin, Golf-expert och chef för produktavdelningen på Volkswagen Sverige.

Golf I (1974-1983) – en ny era

Redan från start var Golf en mycket modern bil, med framhjulsdrift, smart användande av utrymme, vattenkyld motor och mycket mer. Formerna blev kantigare än på tidigare bilar, Golf Cabriolet slog världen med häpnad (1979), turbodieselmotorn bröt igenom (1982) och en helt ny fordonsklass skapades. Golf-klassen. Namnet säger verkligen det mesta om den här modellens betydelse, båda då och nu. Totalt såldes 6,9 miljoner exemplar av Golf 1 i världen.

Stefan Dahlin:

”Första generationen har en speciell aura, det var ju här allting började. Den tog marknaden med storm tack vare sin sällsynta kombination av vardagsfunktion och körglädje. Den hängde med i många år men mycket händer under skalet – det var ständiga uppdateringar i drivlina, rostskydd och elsystem. En Golf MK1 från sista modellåret är en väsentligt mycket bättre bil än en Golf från 1975, trots att de ser nästan likadana ut. Klassiskt Volkswagen-tänk.”

Golf II (1983-1991) – första evolutionen

Det sägs ibland att den enda uppföljare som varit bättre än sin föregångare är filmen Gudfadern II, men det stämmer inte. Golf II, helt designad i Wolfsburg, är den stora milstolpen. Och Volkswagens nuvarande designchef skräder inte orden när han beskriver övergången från Golf 1 till Golf II:

”Det var det viktigaste ögonblicket i Golf-modellens historia. Volkswagens dåvarande designchef gjorde allt det där. Han moderniserade den andra generationen Golf men behöll den första generationens dna. Denna bro är extremt viktig för modellens historia. Golf har alltid varit en vidareutveckling av den ursprungliga modellen. Det är det speciella med Golf, och det är Herbert Schäfer som står bakom det.” Totalt 6,3 miljoner exemplar av Golf II tillverkades och såldes, och dess produktkatalog innehöll bland annat nymodigheter som reglerad katalysator, ABS och fyrhjulsdrift.

Stefan Dahlin:

”Golf II har en väldigt speciell plats i mitt hjärta – jag tog mitt körkort i en av de första som levererades till Södertälje. Modellen var hypermodern för sin tid och när den hade utvecklats hade Volkswagen byggt en helt ny fabrikshall i Wolfsburg där automatiseringsgraden höjts avsevärt. Tidigare hade till exempel reservhjul och batterier placerats in för hand men nu gjordes det av robotar. Snabbare, högre kvalitet och bättre arbetsergonomi för fabrikens alla bilbyggare. Golf II kom i många roliga prestandaversioner, bland annat GTI 16V med 139 hästkrafter, följt av Golf G60 med 160 hästkrafter. Till Sverige levererades även ett mindre antal Golf Citystromer – den första el-Golfen! Andra nämnbara specialversioner var Golf Memphis och Golf Manhattan. Kvaliteten på Golf II-versionerna var hög och det rullar faktiskt fortfarande många i Sverige, trots att de sista byggdes i början på 1990-talet.”

Golf III (1991-1997) – säkerheten först

Även om Golf II kanske är modellens stora utropstecken så innebär det inte att efterföljaren blev blek – tvärtom. Golf III kom med nya, revolutionerande, livräddande utvecklingar som exempelvis front- och sidokrockkuddar samt förbättrade krockegenskaper via ny karossdesign. Här fanns även den första sexcylindriga motorn och farthållare. Dessutom kunde bilköparna för första gången välja Golf i kombiversion! 4,8 miljoner exemplar såldes av Golf III fram till 1997.

Stefan Dahlin:

”Golf III var faktiskt den första generationen som jag var med och introducerade i Sverige. Mottot var ”En helt ny bil som heter Golf” och jag tyckte att modellen var fantastisk. De första bilarna vi fick till Sverige var Golf GL 1,8i, med plyschklädsel, centrallås och servostyrning. Golf lyfte nu till en ny nivå som tidigare bara funnits i mellanklassen och dyrare bilar. VR6-motorn var en pärla: 6 cylindrar och 2,8 liters slagvolym men ändå tillräckligt kompakt för att få plats under huven på en Golf. Den var kraftfull med sina 174 hästkrafter och det var svårt att tänka sig att det kunde bli så mycket bättre.”

Golf IV (1997-2003) – stilikonen

När den fjärde generationen av Golf presenterades stod det klart för alla att modellen hade mognat till en riktig premiumbil, med tydliga designdetaljer. Faktum är att Golf IV än i dag anses vara en riktig stilikon. Toppnivån i klassen (just det, Golf-klassen) höjdes ytterligare samtidigt som säkerhetsutvecklingen fortsatte. Dessutom presenterade Volkswagen 2002 den sportigaste versionen av Golf hittills: R32, med en topphastighet på 250 km/h. Golf IV fick även en dubbelkopplingsväxellåda (DSG, 2003) och totalt tillverkades det 4,9 miljoner exemplar av modellen.

Stefan Dahlin:

”Varje gång jag ser en fin Golf IV tänker jag att jag borde köpa en och ställa undan för framtiden. Den är ett typexempel på bra, tidlös design som håller. Speciellt gillar jag den karaktäristiska C-stolpen som har så rena linjer. Men denna fjärde generation lyfte Golf till nya kvalitetsnivåer – passformen, materialvalen, motorpaletten! Vid sidan om de konventionella fyrcylindriga motorerna erbjöds även femcylindriga, kanske inte med så högt effektuttag men med en mysigt mjuk gång som höjde den allmänna kvalitetskänslan. Vi ska heller inte glömma R32, med 3,2 liter och 241 hästar. Jo, hög effekt, men ljudet… Med det motorljudet behövs ingen radio, det är ljuv musik i sig. Oavsett vilken version av Golf IV som ni gillar, köp en nu!”

Golf V (2003-2008) – rycket från konkurrenterna

Komforten och kvaliteten kan vara de tydligaste bevisen på att den femte generationen av Golf klev långt förbi sina konkurrenter i övre mellanklassen 2003. Chassit att utvecklats rejält och den stabila, lasersvetsade karossen hade 35 procent högre vridstyvhet än tidigare. Åtta krockkuddar, fyrlänkad bakhjulsupphängning, bi-xenonstrålkastare, 7-växlad DSG-växellåda… Det byggdes totalt 3,4 miljoner exemplar av Golf V, modellen som blev matchavgörande i klassen.

Stefan Dahlin:

”Golf IV var fantastisk men det som hade fått stryka på foten var kanske chassit. I stället kom det riktigt krispiga chassit till Golf V. Och det är också den femte generationen av Golf som kan ses lite som ursprungs-GTI:ns återkomst. 200 hästar i kombination med det nya chassit, med fyrlänksbakvagn, gjorde Golf V GTI till en riktig körmaskin. Dessutom var den rutiga klädseln tillbaka – precis som den extrema körglädjen. Golf V stod också för ett miljökliv, i Sverige erbjöds en etanolversion.”

Golf VI (2008-2012) – bästsäljande kvalitet

På bara fyra år såldes det 3,6 miljoner exemplar av Golf VI. Varför? Jo, bland annat tog säkerheten återigen stora kliv framåt med den här modellen, vilket gav maximalt betyg i de tuffa testerna hos Euro NCAP. Bilen kom bland annat med avancerad helljusreglering, parkeringsassistent, hjälp vid start i backe och adaptiv chassireglering. Det, och en hel del annat, hjälpte Golf VI att vinna World Car of the Year 2009 och ses som en av de mest avancerade kompaktbilarna.

Stefan Dahlin:

” Golf VI var en mycket lyckad vidareutveckling. Med Da Silva vid ritbordet lyckades man, med utgångspunkt i Golf V, skapa något nytt som blev en fin brygga till Volkswagens då helt nya designspråk. Det är en väldigt snygg bil ute i trafiken.”

Golf VII (2012-2019) – ett sportigare steg

Lättare, lägre bränsleförbrukning och sportigare. Den sjunde generationen kom 2012 med ett starkt självförtroende och teknikutveckling som backade upp. Adaptiv farthållare, områdesövervakaren Front Assist, autobroms, start/stop-system… En del system var så bra att de fortfarande finns kvar i dagens Golf! Dessutom tog Volkswagen sikte på elbilsvärlden med nya e-Golf som kom 2014. Totalt såldes 6,9 miljoner exemplar av Golf VII.

Stefan Dahlin:

”Även Golf VII är en modell som i framtiden kommer användas som exempel på bildesign när den är som bäst. Det här var den första generationen som byggdes på nya plattformen MQB, vilket på svenska skulle kunna förklaras som modulär plattform för bilar med tvärställda motorer. Golf VII erbjöds i följande versioner: bensin, diesel, etanol, biogas, laddhybrid och helt på el. Otroligt, egentligen! Golf VII blev också den första uppkopplade versionen och vi kände att vi hade chansen att sätta en helt ny standard med den här modellen i Sverige. Här blev det standard med adaptiv farthållare och liknande som annars bara återfanns hos betydligt dyrare bilar. Introduktionskampanjen byggde på om man egentligen behövde någon annan bil än en Golf – och många höll med. Golf VII blev en formidabel succé, även i Sverige.”

Golf VIII (2019-) – det nya, progressiva kapitlet

Digitaliserad, uppkopplad och framåtsträvande. Det är den korta beskrivningen av den åttonde generationens Golf som med nya mild- och laddhybrid-versioner elektrifierat kompaktklassen. Här kom även assisterad körning (Travel Assist) och filhållningsassistent, områdesövervakare med autobroms, LED-strålkastare och automatisk klimatanläggning ingick i standardpaketet. Mer än 1 miljon exemplar har sålts av Golf VIII – och fler lär det bli nu när det under 2024 kommer en uppdaterad version av modellen. Som alltid är den nya bilen fortsatt en Golf, med all den historia som hör till, och som alltid är det en vidareutveckling både när det gäller teknik och design. En ny generation av infotainmentsystemet, ett mer intuitivt manövreringskoncept, effektiva drivlinor, skarpare design i både front- och bakparti. Laddhybridversionen går över 100 kilometer på enbart el och den AI-baserade chattbotten Chat GPT kliver in i handlingen. Generation VIII är ännu ett bevis på hur Golf gör tekniska innovationer tillgängliga för människor världen över.

Stefan Dahlin:

”Skiftet till Golf VIII var nog inte helt lätt. Att återupprepa en enorm succé (VII) är alltid en utmaning. Dessutom hade elektrifieringen tagit fart vid den tiden så alla undrade hur framtiden för Golf skulle formas. Och mitt i introduktionen av nya Golf befann vi oss plötsligt i en pandemi med alla dess utmaningar. Resultatet blev i alla fall en riktigt fin bil som bevarat alla styrkor som Golf fört med sig under alla år av utveckling, samtidigt som ikonen nu är uppkopplad och digitaliserad. På det följer nu ytterligare en uppgraderad version och jag ställer mig återigen frågan: Kan det bli bättre? Ja, från tidigare erfarenheter så vet jag ju det. Jag är övertygad om att det kommer stå Golf på våra parkeringar även i framtiden. Vad de modellerna drivs med är en annan femma – det klurar de säkert på just nu i Wolfsburg…”

Visste du att…

… Golf är den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.

… det har tillverkats 37 miljoner exemplar av Golf? Hittills. Varje dag under de senaste 5 åren har över 2 000 människor världen över valt en ny Golf.

… 20 miljoner Golf-bilar har tillverkats i Wolfsburg? Men modellen har producerats över hela världen, åtta generationer av Golf har tillverkats i åtta länder genom åren. Utöver Tyskland så är det Belgien, Brasilien, Kina, Malaysia, Mexiko, Slovakien och Sydafrika.

Volkswagens nya designchef Andreas Mindt passar här på att signera Stefan Dahlins fina Golf GTI. Nytt möter gammalt, i handskfacket.

REPORTAGE - översikt

Träffa människorna bakom våra bilar. Våra kunder och hur Volkswagens modeller används i verkliga livet. Här får du en inblick i hur det är att äga en Volkswagen.

Andreas Mindt skapar nya klassiker för Volkswagen

Volkswagens nya designchef Andreas Mindt vill skapa en elbil för vanligt folk. Den nya konceptbilen ID. GTI Concept är ett lyckat exempel på hur en ikonisk modell stöps om för en ny tid och blir elektrisk.

Bläddra vidare i VW eMagasin

Bläddra vidare i VW eMagasin