Unika XL1 – världens snålaste bil
Måsvingedörrar, exklusivt utseende och en dieselförbrukning så låg att den knappt märks. Volkswagen XL1 fick folk att vända sig om på gatan vid lanseringen 2013 – och det är samma sak i dag.
”Vad i all sin dar är det här?”
Det kan vara din tanke när du ser den här bilen. Ja, möjligtvis lite mer modernt formulerat.
Svaret på frågan: det här är framtidsbilen XL1! Så kallades den nämligen vid lanseringen 2013 i Genève – det var Volkswagens allra första laddhybrid och gick även under namnet ”1-litersbilen”.
Förbrukningen på 0,09 liter diesel per mil innebar att den var världens snålaste bil och när Vi Bilägare provkörde den i stadstrafik väckte den stor uppmärksamhet: ”Barn pekar och ropar och deras föräldrar fumlar snabbt fram mobilen för att ta en bild av underverket.”
XL1 var från början en vision av Volkswagen-koncernens dåvarande styrelseordförande Ferdinand Piëch, omkring år 2002. Han ville ha en bil som kunde köras från koncernens hjärta i Wolfsburg till årsstämman i Hamburg – utan att förbränna mer diesel än 1 liter per 10 mil.
Till en början hade prototypen namnet 1 liter-Auto, vilket utvecklades till konceptmodellen L1 år 2009. Därefter kom XL1-versionen med två säten placerade efter varandra, för att till sist landa i denna häftiga kolfiberskapelse – 795 kg lätt, med lika många motorer som måsvingedörrar. Kortare än Polo, lägre än Porsche Boxter.
Det byggdes och såldes 200 exemplar av XL1, där tre faktiskt hamnade på svensk mark. Priset var strax över en miljon kronor 2013 och när ett exemplar är till salu nu kostar det oftast betydligt mycket mer.