Den elektriska resan
Den viktigaste färden hittills har bara börjat
Det handlar om så mycket mer än bilarna.
Det pratas mycket om elbilar just nu. Med rätta, för det är den största förändringen i bilvärlden på mer än hundra år. Men bilarna i sig är bara en del av resan till ett elektrifierat Sverige. Eftersom vi menar allvar med omställningen och verkligen vill att den ska ta fart, berättar vi här om saker som händer utanför våra bilhallar.
Det är en resa som tar oss till rörelseenergin på Aldermyrberget i Västerbotten och den förnybara elkraften därifrån. Den går via tusentals laddpunkter från Maglarp i söder till Riksgränsen i norr. Vi kommer till Skellefteå och Northvolt som så genomgripande förändrar den delen av Norrland – och även påverkar världen. Och du får dessutom en inblick i betydelsen av tyska kontrollingenjörer för koldioxidneutraliteten.
Välkommen med på den elektriska resan. Den har bara börjat.
Att använda rörelse för att röra sig framåt.
Låter ju rätt självklart, egentligen.
Vi ska ställa om Sverige på allvar, göra oss oberoende av fossila bränslen och minimera koldioxidutsläppen. Men vad ska vi ersätta de fossila bränslena med? Det är bara att se sig omkring. Varför inte förvandla rörelse till rörelse? Vind och vatten finns här, förnybara och relativt närproducerade. De behöver kompletteras med fler fossilfria energislag. Men det här är en av de fina sakerna med eldrivna bilar – elen vi laddar och kör med kan produceras av de källor som är bäst för tillfället och årstiden.
Vindhastighet till fartvind, vi investerar i förnybar energi.
Volkswagen investerar stort i elproduktion från sol- och vindkraft runt om i Europa. I Sverige finns det tydligaste exemplet i Västerbotten. Där investerar vi i vindkraftparken vid Aldemyrsberget, en satsning som kommer att ge 100 GWh per år. I mer fattbara mått betyder det elkraft nog för 27 000 villor.
Från Maglarp till Riksgränsen – 12 000 laddare på ett enda kort.
I laddningstjänsten We Charge har vi samlat de största laddningsleverantörerna i Sverige. På ett enda kort samsas bland annat E.ON, Mer, Virta, Ionity och Recharge. Senaste tillskottet är Vattenfalls laddningstjänst InCharge. Det betyder mer än 12 000 publika laddpunkter runt om i Sverige. Samarbeten som det här är det som får omställningen att hända – tillsammans elektrifierar vi Sverige.
Det finns en rastlöshet i luften här i Skellefteå.
Northvolt har kickstartat.
Det händer något speciellt i Skellefteå. Det känns i stämningen, i atmosfären. Den är... elektrisk. Vad är det som får en kommun med en befolkning på 73 000 invånare att tala om att vara 90 000 inom mindre än tio år? Och kring 100 000 år 2040? Vad är det som får högt kvalificerade ingenjörer och tekniker runt om i landet – och världen – att fundera på Västerbotten som nytt hem?
När bilbatteritillverkaren Northvolt nu startar upp här ger det hela regionen en boost. Utöver den stora skalan på Northvolts satsning – enbart batteriproduktionen sysselsätter idag 1 500 personer som ska bli över 4 000 – så blir de samtidigt en generator i den nya omställningsekonomin som kommer att ge ett helt ekosystem av nya företag, inte minst i norra Sverige.
Samtidigt är Northvolt en allt annat än regional historia. De blir en spelare på internationell nivå i den världsomspännande övergången till eldriven trafik. Det som gör Northvolt så intressant är deras ansvarsfulla batteriteknik: att genom hela produktionskedjan hålla de klimatmässiga avtrycken till ett absolut minimum, säkra kvaliteten och sedan återvinna batterierna för att skapa en cirkulär produktion.
Som den största investeraren är Volkswagen en viktig del i Northvolts satsning. Volkswagenkoncernen samarbetar med Northvolt för att utveckla batteritekniken och investerar 1,4 miljarder euro i framtidens svenska batterier.
Som Peter Carlsson, vd för Northvolt säger: ”Volkswagen är en nyckelinvesterare, nyckelkund, och nyckelpartner på vår resa framåt. Vi kommer att fortsätta att arbeta hårt mot målet för att förse dem med de grönaste batterierna på jordklotet, när de snabbt ökar sin flotta av elektriska fordon.”
Läs mer om Northvolt:
Att hålla nollan.
Någonstans i Sverige. En stolt ägare tar emot en ny ID. Den är utrustad med det mesta – inklusive ett neutralt koldioxidavtryck.
För när många andra biltillverkare fortfarande pratar om 0 till 100, så menar vi att det viktigaste är att komma ner till 0. Inga koldioxidutsläpp. Och då gäller det att starta från början redan innan bilen blir till. Genom hela produktionen används bara förnybar energi, i de egna fabrikerna där ID.-modellerna byggs såväl som hos underleverantörerna som tillverkar många delar. Processerna trimmas för att bli så resurseffektiva som möjligt. Och där det ännu inte går att komma ner till noll, koldioxidkompenseras det genom certifierade projekt.
Så vet du att den är koldioxidneutral.
När en ID.-bil levereras är den helt koldioxidneutral, närmare bestämt i enlighet med standarden TN-CC 0201 hos det tyska oberoende testinstitutet TÜV NORD. Faktiskt uttalas TÜV ungefär ”tyff”, och tuffa är precis vad de är. De inspekterar, kontrollerar, räknar och granskar att allt stämmer och att vi lever upp till kraven. Även när det gäller koldioxidkompensationen.
Så nu är det upp till den nya ägaren av ID.-bilen att också ladda med förnybar el för att hålla nollan.
Och resan fortsätter.
Den viktigaste resan hittills har bara börjat. Vi fortsätter att ställa om. Målen är många och ambitiösa. Två av dem är att 2033 bygger vi bara 100 % elbilar i Europa och senast 2050 ska Volkswagen som helhet i alla delar vara helt koldioxidneutralt. Dessutom kommer förstås fler nya eldrivna bilar från oss. Redan i år är det premiär för uppdaterade ID.3 och helt nya ID.7.
Och om du inte redan gjort det, starta gärna din egen elektriska resa.
Tillsammans elektrifierar vi Sverige.