IONITY ger extra skjuts åt elbilsförarna
IONITY är ett samarbete med den europeiska bilindustrin som initiativtagare. Målet är att skapa ett heltäckande europeiskt nätverk med stationer för ultrasnabb laddning. Att ladda sin elbil kommer då inte att ta längre tid än ett genomsnittligt stopp på en bensinstation. Det handlar inte bara om smidiga semesterresor med elbilar, utan också om att harmoniera laddningsstandarder (inklusive alla europeiska laddningskontakter) tillsammans med intuitiv hantering och gränsöverskridande betalsystem.
Läs om...
- Hur många snabbladdningsstationer som planeras
- Vilka fördelar du får genom IONITY
- Det bekvämaste sättet att betala på de nya laddningsstationerna
- Varför det nya laddningsnätverket växer så mycket och så snabbt
Från Göteborg till Berlin i en elbil? Snart kommer det att bli mycket enklare. Företaget IONITY syftar till att åtgärda ett problem som inte fått tillräcklig uppmärksamhet tidigare: Behovet av snabbladdningsstationer utmed de viktigaste europeiska motorvägarna. Under år 2020 täcker laddningsinfrastrukturen som IONITY byggt upp 23 länder med ett nätverk av 400 högeffektiva laddningsstationer, var och en med mellan två och tolv laddningsplatser. Planen är att säkerställa att avståndet mellan två laddningsstationer lokaliserade till rastplatser och bensinstationer aldrig är större än 120 kilometer.
Det uttalade målet är att minska laddningstiden för elbilar till den grad att en resa genom Europa blir lika snabb och bekväm som med en traditionell bil med förbränningsmotor. En vision som gör resandet enklare och ger elbilsförare en alltmer ökad flexibilitet även på längre resor.
Fortsätt tillsammans
IONITY bildades år 2017 av de stora europeiska biltillverkarna, BMW, Daimler, Ford och Volkswagen Group tillsammans med Audi och Porsche. Många högeffektiva laddningsstationer har redan färdigställts utmed motorvägarna och på ytterligare platser över hela Europa är byggnadsarbetet påbörjat. Hur snabbt denna laddningsinfrastruktur för långväga resande i elbilar kommer att växa de kommande månaderna beror på tillståndsgivning i de individuella länderna.
Ladda upp till sju gånger snabbare
Högeffektiv laddning (HPC) ger en högsta laddningskapacitet på 350 kW per laddningsplats. IONITY överför energi upp till sju gånger snabbare än konventionella laddningsstationer, beroende på bilmodell, batteriets skick och utomhustemperaturen. Fordon som fullt ut kan utnyttja den nya kapaciteten lanserades 2019.
Alla ägare av elbilar kan redan nu ladda sina bilar med normal hastighet på snabbladdningsstationerna då de använder det kombinerade laddningssystemet, eller CCS. Det betyder att laddningskontakten är standardiserad och kan användas för både likström och växelström. Som framgår av kartan över CCS-laddning i Europa är detta ett av de mest omfattande nätverken inom många EU-länder. Framöver så kommer inte ett urladdat batteri längre att kunna förstöra nöjet under semester-resan.
Med skapandet av det första paneuropeiska högkapacitetsnätverket för laddning av elfordon gör vi det mycket enklare att resa med elbil runtom i Europa.Dr. Michael HajeschVD IONITY GmbH
Intuitiv hantering och standardiserad betalning
Laddningsplatserna med ultrasnabb laddning fångar vårt öga på motorvägen. Eleganta, vita pelare med texten IONITY. Laddningskabeln sitter i en rektangulär ram upptill på pelaren. Det gör inte bara att kabeln är smidig att använda, utan ramen är också belyst nattetid, så att man enkelt hittar rätt.
Betalningen sker via en app och användarna behöver inte registrera sig. Om du vill kan du också scanna en QR-kod som finns på laddningsplatsen och därefter betala med ditt bankkort eller med PayPal via IONITY:s betalningssida på internet.
Nätverket växer snabbt
Projektet IONITY är inte det enda som arbetar för att förbättra den elektrifierade mobiliteten i Europa. Fastned, ett holländskt bolag, har också som mål att skapa ett nätverk för snabbladdning med upp till 350 kW per laddningsplats. Dessutom samarbetar det danska företaget CLEVER med E.ON för att skapa en infrastruktur över hela Europa med snabbladdningsstationer. Dessa kommer att utökas modulärt för att uppnå en laddningskapacitet på 350 kW. I Österrike planerar företaget Asfinag att installera snabbladdningsstationer som har laddningskapacitet på minst 150 kW och med en station per 100 km. Oavsett om du vill resa långt eller ta en kortare tripp, så kommer du att kunna känna dig trygg med att det finns el att hämta på vägen.