Idrottsrådgivaren Ulrika:
ID.4 gjorde mig till en bättre förare
När idrottsrådgivaren Ulrika Jorsell skulle välja sin första tjänstebil för ett par år sedan kändes en elbil lite vanskligt. Hon ansvarar för stora distrikt i glest befolkade områden, Jämtland, Medelpad, Norrland…
– Jo, jag funderade en hel del över räckvidden innan jag valde. Men jag valde rätt, säger hon.
Som idrottsrådgivare på Svenska Golfförbundet åker Ulrika Jorsell runt bland klubbarna för att utbilda och informera för att behålla och för att locka fler att bli golfare eftersom förtjänsterna – sociala och hälsomässiga – ofta lätt glöms bort trots att de är stora.
– Alla kan spela golf. Ung som gammal, frisk som funktionshindrad. Vi ska inkludera fler, alla. Det finns 520 000 registrerade golfare i Sverige idag och runt en miljon om man skulle räkna alla som spelar.
Hennes stora glesbygdsdistrikt betyder långa resor i norra Sverige.
– Räckvidd och hur lång tid det tar att ladda batteriet var viktiga frågor. Med en fossilbil kunde jag bara bränna på men med en elbil behövde jag planera resorna bättre.
– Jag kör nästan 4 000 mil om året och behöver en bil som är säker och som är skön att köra. I ID.4 sitter man högt och bekvämt.
Reseplaneringen har lett till turnéer där man träffar fler än tidigare på samma resa och de riktigt långa resorna som mellan Stockholm och Boden görs bättre med tåg eller flyg.
– Med elbil får man automatiskt pauser när man laddar. Förr kunde man ha kört flera timmar i sträck men fortsatte ändå till målet utan paus trots att man nog egentligen var för trött. Det var inte bra. Jag visste naturligtvis om det redan då men skillnaden mot nu är stor. Nu kör jag lugnare och känner mig piggare.
Och tjänstebilen har gett mersmak.
– Vi ska strax byta en av våra två privata bilar, en fossilbil som gjort sitt, och då kommer vi definitivt att välja en elbil. Min man som är bilintresserad och alltid förespråkat förbränningsmotorer var tveksam men även han är imponerad.
– Den andra behåller vi eftersom min son håller på att ta körkort och vill övningsköra med manuell växel. Det skadar ju inte att kunna växla även om utvecklingen går mot fler elbilar.