FORE! Nu måste fossilbilarna se upp – Svenska Golfförbundet slår ett slag för miljön med VW
Golfförbundets vision är: Världens bästa golf – för alla.
Det är en högt ställd ambition som kräver insatser på många områden – inte minst när det kommer till miljöfrågor.
– Att byta ut alla våra fossildrivna tjänstebilar mot elbilar är en självklarhet, säger Anders Dalered, försäljningschef på Svenska Golfförbundet.
Det har också alltid funnits en känsla av flärd och medveten kring golf. En känsla som över 500 000 svenskar nu delar aktivt.
Att Svenska Golfförbundet därför valde Volkswagen och ID.4 GTX var självklart.
– Golf är en av Sveriges folkligaste sporter. Volkswagen rimmar bra med det. Vi har valt Volkswagen eftersom vi alltid haft ett bra samarbete med dem och för att bilarna håller vad de lovar. Våra tjänstebilar rullar mellan 2 500 och 5 000 mil om året så de måste vara tillförlitliga, säger golfförbundets försäljningschef, Anders Dalered.
Omställningen till elbilar går snabbt hos Svenska Golfförbundet – även om några fortfarande föredrar förbränningsmotorer.
– Nu har runt 80 procent valt elbil som tjänstebil men sannolikt blir det 100 procent vid nästa byte eftersom de som hittills tvekat faktiskt ser hur bra att det fungerar.
Att byta ut alla våra fossildrivna tjänstebilar mot elbilar är en självklarhet.Anders DaleredFörsäljningschef på Svenska Golfförbundet.
Golfförbundets ambitiösa vision är: Världens bästa golf – för alla.
Det är en högt ställd ambition som kräver fokus inom många på många områden samtidigt – inte minst när det kommer till miljöfrågor.
– Vi vill synliggöra golfens ambitioner när det gäller natur och miljö, hälsa och friskvård, inkludering och jämställdhet samt möjligheter med multifunktion, säger Anders Dalered.
Det finns en parallell mellan forna tiders skötsel av golfbanor och dåtidens bilar. De var inte alltid bra för miljön.
Därför riktas ett särskilt fokus mot golfens utmaningar från klimatförändringarna när det gäller ogräs, skadedjur och vattenfrågor.
– Vi jobbar med en grön omställning på flera områden. Vi använder till exempel bättre och betydligt mindre gödsel och bekämpningsmedel nu än tidigare och genom att klippa banorna annorlunda har det blivit större ytor med växter som ökar den biologiska mångfalden bland blommor och insekter, säger Anders Dalered.
Att fasa ut fossilbilarna och gå över till elbilar ligger därför helt i linje med miljöambitionen.
– Det kommer att bli ett hygienkrav för golfklubbarna att erbjuda laddstolpar på parkeringarna. Eftersom en golfrunda tar fyra timmar behöver det inte ens vara snabbladdare. När du spelat klart är bilen fulladdad. Smidigt.
Det kommer att bli ett hygienkrav för golfklubbarna att erbjuda laddstolpar på parkeringarna.Anders DaleredFörsäljningschef på Svenska Golfförbundet.
Och när nya golfbanor planeras görs det nu för tiden i nära samarbete med kommunerna.
– I Halmstad ser man just nu om det går att bygga en gemensam anläggning för att ta hand om dagvatten. Det är normalt ett problem för kommuner men kan bli en tillgång om man kan använda det för bevattning av banorna. Solcellsparker byggs redan i anslutning till flera banor och det förs diskussioner om småskalig vindkraft. Klubbarna kan bli i det närmaste självförsörjande.