Batterisuccé för ID.3 i tufft test
Mer än 10 000 mil under 2,5 år. Laddad till max på snabbladdningsstationer. Här är ett högvoltsbatteri i en ID.3 som testats hårt!
Resultatet? Kapacitet på 93 procent och högt betyg av Europas största bilägarorganisation.
Det diskuteras kring elbilsbatteriernas livslängd och hur bra de egentligen fungerar efter några års användande. För alla modeller i ID.-familjen garanterar Volkswagen att batteriet fortfarande ska ha minst 70 procent av sin ursprungliga nettokapacitet efter åtta års drift eller 16 000 mils körning.
Men det visar sig att verkligheten kan vara betydligt bättre än så.
Europas största bilägarorganisation, tyska ADAC, har låtit en ID.3 Pro S med 77 kWh-batteri genomgå ett tufft test. Deras ingenjörer på test- och teknikcentret i Landsberg am Lech körde bilen drygt 10 000 mil under 2,5 år.
Dessutom såg de till att ofta ladda testbilen upp till 100 procent, på snabbladdningsstationer, samt behöll den maximala laddningen till nästa test. Ibland under flera dagar, vilket inte är enligt rekommendationen.
Och det här extrema uthållighetstestet slutade med en positiv testrapport från ADAC:
- Högvoltsbatteriet visade inte upp några avvikelser och hade fortfarande en nettokapacitet på 93 procent.
- ID.3 anses lämplig för långa avstånd och fick också beröm för den intelligenta ruttplaneraren för laddning längs vägen.
ADAC undersöker i sina uthållighetstester åtta huvudkriterier och mer än 300 underkriterier – allt från teknik och säkerhet till hantering, användarvänlighet och miljöpåverkan.
En tydlig rekommendation efter ID.3-testet, från ADAC till kunderna, är att alltid installera mjukvaruuppdateringar. Det kan medföra ökningar av laddningseffekten upp till 170 kW och kan även ha en positiv effekt på förbrukning och räckvidd, speciellt på korta sträckor och vid utetemperaturer mellan nollgradigt och 5 plusgrader.
Källa: ADAC. För mer information (på tyska) besök https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/autotest/vw-id3-dauertest/