”Det här gillar jag, känner ni pirret?”
Hur är det egentligen att köra nya ID.3? Vi lät tre helt vanliga privatpersoner få provköra den nya helt elektriska folkbilen för att få äkta reaktioner från folket.
Provkörningen består av en runda där allt från rödljus, kurviga vägar och motorväg ingår. Allt för att få testa så mycket som möjligt och få en känsla av ID.3 i olika situationer.
– Det här ska bli kul, man har funderat mycket på det här och jag är lite extra nervös eftersom jag redan har köpt den, säger Henrik Falk.
Genom en tävling på Volkswagens Facebook vann Henriks fru att bli den första privatpersonen att få provköra ID.3 – men istället för att köra själv gav hon bort provkörningen till sin nyblivna man. ”Jag är frun som skulle älska att tala om att jag fixat en provkörning – först i Sverige att provköra bilen han tänker på ungefär hela tiden”, skrev hon i sin motivering.
Visst märks det att Henrik är påläst om ID.3 och sugen på att testa olika funktioner – allt från b-läge för energiåterföring till hur bra högtalarna är. Och provkörningen blir inte en besvikelse.
– Det är väldigt kul att köra med den. Just den direkta responsen, att det händer något direkt när man trycker, men också att den känns väldigt mjuk och följsam. Sedan går den också ganska tyst även på motorväg. Ibland upplever jag problem att prata med dem i baksätet på motorväg men inte i ID.3 och det var väldigt skönt, säger Henrik.
Just den tysta körupplevelsen är något som alla tre provförarna påpekar och uppskattar.
– Man märker att den inte låter lika mycket som en vanlig bil, det är lite häftigt, säger Mirre Kazarian.
Mirre tog körkort för bara fyra år sedan men älskar att köra bil och tycker att det ger en frihetskänsla. Och den känner hon även under provkörningen av ID.3.
– När man hoppar in i en bil man inte är van vid, är man lite nervös men det gick snabbt att anpassa sig efter den och det var inga konstigheter utan den var väldigt skön att köra, säger hon.
Vid ett rödljus får hon även känna accelerationen som i elbil blir annorlunda och snabbare än med en vanlig bil. Skrattande konstaterar hon att det suger till lite i magen.
– Det här gillar jag, känner ni pirret? Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte blir sugen, säger hon.
Även Lars Eriksson gillar känslan av accelerationen, och att behöva stanna för rött ljus för att sedan köra vidare vid grönt blir en upplevelse. Till skillnad från Mirre är han en person som inte riktigt gillar att köra bil eftersom han med sina 196 centimeter ofta sitter dåligt och blir stel. Men ibland behöver han köra en del. Förutom accelerationen tycker han att ID.3 har en del andra fördelar – även för långa personer.
– Det är skönt, det är lugnt, det är tyst och det är bra drag. Jag behövde inte heller sitta nerböjd och kutryggad för att se ut, utan kunde sitta ganska rakt i stolen. Det var faktiskt också ganska högt i tak även för en kille som är 196 centimeter lång. Det gillar vi, säger han.
De främsta reaktionerna får vi när provförarna testar att starta vid rödljuset. Accelerationen känns i magen. Dessutom påpekar de alla att den låga tyngdpunkten på bilen gör att den känns stabil och sväljer vägen bra – och att svängradien är bra. Inte minst märker Henrik det när han gör en U-sväng men även Mirre känner skillnaden på de lite kurvigare vägarna.
– Den är faktiskt väldigt skön i svängarna, om jag hade kört i den här hastigheten med min egen bil hade jag nog behövt bromsa in i varje sväng men det känns lätt att köra här nu, säger hon.