Elbilssuccén: Här levereras exemplar 55 555 – en ID.5
Försäljningen av ID.-bilar har rullat på i snabb takt sedan Volkswagen lanserade sin stora elbilssatsning 2020. Häromdagen levererades den 55 555:e personbilen från populära ID.-familjen – passande nog en ID.5. Volkswagen-chefen Sten Forsberg var på plats i Täby för att täcka av bilen tillsammans med säljaren David Skännestig.
Sedan den första modellen i Volkswagens stora elbilssatsning, ID.3, rullade ut på de svenska vägarna i september 2020 har elbilsförsäljningen tagit stora andelar. Rekordåret 2023 var över hälften av alla nyregistrerade Volkswagen personbilar en ID.-bil och under 2024 var elbilsandelen 39 procent.
– Eldrift är vägen framåt, för både miljöns och körglädjens skull. Vi ser ett stort intresse hos kunderna för att kliva över till elbil – tack vare låga elpriser är det dessutom billigt att äga och köra en elbil, och de kräver mindre service och underhåll än fossildrivna bilar, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Häromdagen var han på plats hos Din Bil Volkswagen Täby för att fira leveransen av den 55 555:e nyregistrerade personbilen från den eldrivna ID.-familjen, en ID.5 Pro med 286 hk.
– Det känns fantastiskt att så många har valt att köra våra elbilar. Det har gått otroligt fort sedan vi lanserade vår elbilssatsning för snart fem år sedan. Vi har redan fått ut över 55 000 personbilar och det bådar gott för framtiden. Sverige är ett progressivt land och vi ser en stor vilja till omställning hos våra svenska kunder.
ID.-familjens 55 555:e nyregistrerade personbil i Sverige
Det är en skinande svart ID.5 som väntar i leveranshallen.
– ID.5 har en snygg design med en sportigare look, jämfört med ID.4 som är mer praktiskt utformad, förklarar säljaren David Skännestig, som är redo att lämna över bilnyckeln till familjen som ska leasa bilen.
Tidigare har kunden leasat en bensindriven Volkswagen Tiguan, men väljer nu att ställa om till el och köra in i det nya året med en ID.5.
– Familjen vill leva mer miljömedvetet, men hade heller inte bråttom att gå över till elbil. Det var snarare viktigt att hitta rätt bil – och de har de gjort i ID.5-modellen. Nu får de en rymlig, snygg och sportig familjebil som kan gå upp till cirka 50 mil under optimala förhållanden. Den är också rolig att köra eftersom man får all kraft på en gång, säger David Skännestig.
– Detta blir den 55 555 ID.-bilen vi levererar i Sverige, och så är det dessutom en ID.5, så bara femmor i topp, fyller Sten Forsberg i när han hjälper till att täcka av bilen.
Fördelar med elbilar
Att lämna över bilnyckeln till en ny ägare är alltid ett stort ögonblick för David Skännestig. Han märker stor efterfrågan på ID.-modellerna.
– Det vi ser i dag är att alla som har möjlighet vill gå över till elbil, dels för miljön och dels för att det är billigare.
Kundernas frågor gäller utan tvekan främst räckvidd och laddningstid – och där har David Skännestig svar på tal:
– ID.7 med det stora batteriet klarar upp till hela 70 mil sommartid under optimala förhållanden och laddar du vid en snabbladdare så tar det bara cirka 25 min att ladda från tio till 80 procent, och kostar cirka 280 kronor för en laddning. Laddar du hemma så kostar det i snitt 2 kronor per kilowattimme och då laddar du fullt för drygt 120 kronor. Det är alltså mycket billigare kostnad per mil jämfört med en bensin- eller dieseldriven bil.
Men han lyfter också fler fördelar med att köra fossilfritt:
– Elbilar kräver inte lika mycket underhåll, man behöver inte tänka på sådant som olja eller tändstift, vilket gör att de är billigare att äga och underhålla, även om de är lite dyrare att köpa.
Fler laddmöjligheter krävs
Att gå över till elbil upplevs för de flesta som lättare i dag när många av de initiala utmaningarna, som kort räckvidd och få laddstationer, inte längre utgör ett stort problem. Sänkta räntor gör ägandekostnaden lägre, elpriserna är låga och allt fler har timpris på sina elräkningar och kan planera att ladda när priset är som lägst.
Men Sten Forsberg har stor respekt för att människor måste få möjlighet att ställa om från fossildrivna fordon.
– Det vi hoppas på framåt är ökade möjligheter för boende i flerfamiljshus. En hög andel av elbilsägarna i dag är villaägare och bor i hus med egna laddmöjligheter. Men mer än hälften av svenskarna bor i flerfamiljshus och för dem måste fastighetsägare, kommuner och staten hitta lösningar på boendeladdning.
Tack vare klimatbonusen som tidigare erbjöds toppade elbilsförsäljningen i Sverige under 2022, för att sedan minska något 2023.
– Men under 2024 ökade försäljningen igen och jag tror att vi kommer närma oss att varannan bil på totalmarknaden är en elbil de närmaste åren, säger Sten Forsberg.
Komplett elbilssortiment
Sten Forsberg tror att det är just ännu längre räckvidd vi kommer att se hos framtida eldrivna modeller. Själv kör han en ID.7 Tourer och är mer än nöjd.
– Den har allt! Med stort bagageutrymme är den perfekt för den stora familjen, och den har en räckvidd på upp till 70 mil vid optimala förhållanden. Den är perfekt både som tjänstebil och familjebil.
Det senaste tillskottet ID.7 Tourer har sedan lanseringen sensommaren 2024 varit Volkswagens populäraste modell under flera månader. Den utnämndes även till "Årets elbil 2024" av tidningen Elbilen.
– ID.7-familjen har ökad räckvidd tack vare större batterier och att den är lägre byggd. ID.7 finns även med fyrhjulsdrift, och som kombi med stort bagageutrymme bockar den av många boxar hos svenska bilköpare, säger Sten Forsberg.
Snart får ID.-familjen en ny, mindre familjemedlem som passar de som söker en liten bil. När den produktionsklara versionen av konceptbilen ID. 2all rullar ut på de svenska vägarna under 2026 erbjuder ID.-familjen en komplett serie: ID.3 i Golf-klass, ID.4/ID.5 som suv, ID.7 och kombin ID.7 Tourer som större familjebilar samt minibussen ID. Buzz*.
– Vår minsta ID.-modell blir nästa stora steg där vi även möjliggör elbilskörande i den mindre bilklassen. Då erbjuder vi något för alla och har relevanta elbilar i alla storlekar och segment. På så sätt gör vi det möjligt för ännu fler att gå över till elbil. Vi fortsätter utan tvekan med vår ambition att elektrifiera Sverige, säger Sten Forsberg.
Lansering av ID.-modellerna
- ID.3 hade världspremiär i september 2019 och var startskottet på Volkswagens stora elbilssatsning: ID.-familjen
- ID.3 lanserades i Sverige i september 2020 och blev den mest sålda elbilen på marknaden 2020
- ID.4 lanserades i Sverige våren 2021 och blev den mest sålda elbilen på marknaden både 2021 och 2022
- ID. Buzz* lanserades i Sverige hösten 2022
- ID.5 lanserades i Sverige sommaren 2022
- ID.7 lanserades i Sverige i början av 2024
- ID.7 Tourer lanserades i Sverige under sensommaren 2024
Nyregistreringar, uppdelat på ID.-modell, t.o.m. 23 januari 2025:
- ID.3: 14 292
- ID.4: 32 290
- ID.5: 3 782
- ID.7/ID.7 Tourer: 3 888
- ID. Buzz* personbil: 1 494
*Volkswagen Transportbilar är ansvariga för modellen ID. Buzz. Statistiken ovan gäller personbilar och inkluderar inte transportbilsversionen ID. Buzz Cargo som går under kategorin lätta lastbilar under 3,5 ton. Sedan lanseringen i Sverige har ID. Buzz Cargo nyregistrerats i 4 449 exemplar.
Nyregistreringar av ID.-personbilar, uppdelat på år:
- 2020: 4 014
- 2021: 10 561
- 2022: 12 643
- 2023: 16 464
- 2024: 11 323
- 2025 (t.o.m. 23 januari): 741
Volkswagens elbilsandel av sina totala nyregistreringar av personbilar, med totalmarknadens elbilsandel inom parentes:
- 2021: 28,4 procent (19,1 procent)
- 2022: 37,5 procent (33,0 procent)
- 2023: 50,2 procent (38,7 procent)
- 2024: 38,8 procent (35,0 procent)
Källan för nyregistreringsstatistiken är branschorganisationen Mobility Sweden.
Utmärkelser:
- 2020: ID.3 utses till ”Årets elbil” av tidningen Elbilen
- 2021: ID.4 utses till ”Årets bil i världen”
- 2022: ID. Buzz utses till ”Årets elbil” av tidningen Elbilen
- 2023: ID.7 utses till "Årets bil" av Auto motor & sport
- 2024: ID.7 Tourer utses till ”Årets elbil” av tidningen Elbilen