”Vi laddar bara bilarna en gång i veckan”
Är vardagen för en elbilsägare lika smidig på landsbygden som i storstaden? Vi besökte familjen Hedgården utanför Leksand som har både en ID.3 och en ID.4 – och passade samtidigt på att testa räckvidd och laddinfrastruktur.
I en tid då allt fler vill minska sitt koldioxidavtryck genom hållbara val ökar elbilsförsäljningen stadigt. I stan, där det finns gott om laddplatser, passar en elbil ypperligt. Men hur är det för en aktiv trebarnsfamilj på landet? Tillgodoser en elbil familjens behov? Kan den dra släp? Går verkligen hela familjen, inklusive all packning, in i bilen?
För att ta reda på det besökte vi en familj som bor i Dalarna och kör elbil till frukost, lunch och middag.
Färden dit sker i en ID.4 och när destinationen till familjens gård utanför Leksand knappas in visar navigationen att det rör sig om 259 kilometer. Eftersom bilen inte är fulladdad planeras automatiskt ett stopp för att ladda bilen längs vägen in. Det smidiga stoppet sker vid Ikea i Borlänge, perfekt i tid även för matpaus.
Turen i ID.4 är väldigt behaglig och som förare har man god uppsikt runt om bilen. I nederkanten av framrutan sitter ID. Light, en dynamisk ljusslinga som förhöjer körupplevelsen genom visuell kommunikation. En trevlig liten välkomstblinkning visas när bilen startas. När det är dags att svänga ger ID. Light ifrån sig en pulserande blå linje åt det håll vi ska, om en rutt är aktiverad i navigatorn. Effektfullt visas också en röd färg som varning om bilen framför kommer för nära och den automatiska bromsen aktiveras.
Dessutom bekräftar ID. Light att laddningen har startat genom att ge ifrån sig ett grönt ljus.
Familjen Hedgården som vi ska prata elbilsliv med består av Linn, Magnus och deras tre barn. Dottern Ingrid fyller snart åtta och sönerna Edward och Walter är tio respektive tolv år gamla. Alla barnen spelar fotboll, vilket gör att det blir en del skjutsande till träningar.
Magnus jobbar på det lokala elnätsbolaget där ett nytt personalbilsupplägg gav honom möjlighet att byta till elbil. Eftersom familjens dåvarande bilar lämnade en del i övrigt att önska, samtidigt som barnen kommit förbi ”de kladdigaste åren”, var det dags att byta upp sig. Övergången från fossilt till el var given.
Volkswagens nya elbilsfamilj startades med ID.3 och därefter kom ID.4, en suv i kompakt format. Familjen Hedgården har båda två. ID.3 kom till familjen innan ID.4, men efter att beställningen på ID.4 utförts. Det var helt enkelt för svårt att vänta på ID.4 när suget efter en renodlad elbil växte sig för stort.
När vi kommer fram till Leksand möter Magnus Hedgården och sonen Walter upp på en brädgård. De behöver inhandla några plankor som sedan ska transporteras hem på familjens släp, och Magnus är tydlig när det gäller jämförelsen med en fossildriven bil i samma situation:
– Att köra släp med ID.4 är precis som att köra släp med vilken annan bil som helst. Det funkar perfekt och känns precis så säkert som det ska.
Det faktum att bilen är ett nödvändigt verktyg för att lösa vardagspusslet råder det ingen tvekan om för familjen Hedgården. Men de har däremot aldrig drömt om en snabb bil, säger de, andra saker var avgörande. Bland annat dragkrok för släp samt möjlighet att köras med takbox.
När de nya reglerna kring personbilsupplägget presenterades på Magnus jobb välkomnande både han och Linn det.
– För miljöns skull måste det till en förändring och därför känns det bra att köra elbil, säger Linn. Man vill ju vara med från början, det är nu det händer. Det blir ett litet bidrag till planeten.
– Reaktionerna på våra elbilar har bara varit positiva, säger Magnus. Många är nyfikna men tyvärr har pandemin hindrat många från att provköra.
– Farthållaren är en annan fantastisk grej, utöver att bilen går på el då förstås, fortsätter Magnus. Den känner av avståndet till bilen framför och bromsar själv när det behövs.
ID.4 är utrustad med Adaptive Cruise Control, ACC, som med hjälp av sensorer kontinuerligt övervakar området framför bilen. Det innebär att systemet inte bara känner av avståndet till bilen framför, ID.4 förutser och sänker hastigheten inför en rondell, kurva, ändrad hastighetsbegränsning eller stadsgräns.
Varken Linn eller Magnus säger sig bry sig om recensioner som hävdar att bilarna inte är lika snabba från 0 till 100 km/h jämfört med vissa konkurrenter. I jämförelse med deras tidigare bilar går nämligen ID.4 och ID.3 som raketer, intygar de.
Linn upplevde direkt elbilen som extremt lätt att hantera.
– Det var bara att tuta och köra. Och det känns jättehäftig att bilarna accelererar så snabbt. Omkörningarna blir plötsligt till en enkel match, säger hon.
För Magnus var svängradien något som imponerade otroligt mycket.
– Ja, gud ja, instämmer Linn. Att svänga på en femöring fick en ny betydelse. Bilarna är mer olika än jag förväntade mig. ID.4 känns stor och breder ut sig över vägen medan ID.3 är liten. Och jätterolig att köra, skrattar Linn.
– Dessutom både känns och låter det som om man kör ett rymdskepp, säger Magnus förnöjt.
– Det låter mysigt, instämmer dottern Ingrid som krupit upp i Linns knä.
I snitt laddar familjen Hedgården sina bilar en gång i veckan. Sträckorna är helt enkelt inte längre och därför blir inte behovet större än så.
– Man kan åka till leksaksaffären utan att stanna. Även om vi aldrig åker dit, fastslår Ingrid pillemariskt.
– Ja, vi kommer för det mesta dit vi ska på elen som finns i bilen, ler Magnus.
Magnus, som gillar tekniska detaljer, nämner även informationen från själva bilen som något väldigt positivt.
– Allt blir så mycket lättare när man ser förbrukningen svart på vitt och man lär sig snabbt att köra energieffektivt. Det är en stor skillnad från de andra bilarna vi har haft.
Oftast laddas bilarna på Magnus jobb eftersom familjen inte har någon laddbox hemma, men det senare är absolut något som familjen funderar på att skaffa i framtiden.
Linn kör mest familjens ID.3 då resorna främst går till skolan som ligger i samma by. Utrymmet i baksätet räcker gott för hela familjen, men eftersom ID.4 är ännu lite större blir det oftast den familjen tar när alla ska med. Särskilt om det rör sig om längre resor.
I slutet av vintern gjorde Magnus en utflykt till Grövelsjön som ligger cirka 30 mil bort. Det var den första längre resan med ID.4, dessutom i kallare väder. Resan blev en bra erfarenhet gällande vad bilen klarar av och vad man bör tänka på.
– Jag tog med kablar för att kunna nödladda längs vägen men de låg kvar i bilen under hela resan, avslöjar Magnus.
– Ja, om man har lite marginal blir ju resan aldrig osäker. Dessutom gynnar det matställena som ligger i anslutning till laddstationerna, fyller Linn i.
Efter pratstunden är det dags för familjen att packa sig in i sin ID.4 för att köra till en fotbollsturnering. Bollar, kläder och fika ska med, något bilens bagageutrymme sväljer utan problem.
Men för oss går resan tillbaka hem till Stockholm, vilket elen som finns kvar i bilen ska räcka till. Första biten av sträckan från familjens gård utgörs av kurviga vägar längs sjöar och skogar. Den kraftfulla accelerationen kombinerat med att ID.4 ligger så fint på vägen inbjuder till aktiv körning. Som resultat blir elförbrukningen något högre än beräknat, något bilen ser till att informera om: med rådande körstil blir det svårt att nå fram till målet. Som förare går det då att antingen följa anvisningarna och anpassa sin körstil – eller välja ett tidigare stopp för att ladda bilen. Valet faller på Circle K utanför Enköping och Ionitys snabbladdare. Ett kort stopp räcker för att ladda tillräckligt för att ta mig hela vägen hem.
För att betala laddningen används ett kort som är kopplat till Volkswagens laddningstjänst We Charge. Genom We Charge får man tillgång till 200 000 laddpunkter runt om i Europa. Utbudet ökar hela tiden och fler än 4 000 av dessa finns redan i Sverige. Via appen We Connect ID. går det att hitta laddplatser, och även styra och se laddningen direkt i mobilen. Dessutom får man bättre pris på Ionitys stationer när man tecknar något av de tre We Charge-abonnemangen – och We Charge Plus ingår kostnadsfritt i ett år vid köp av en ID.-modell.
Just den här versionen av ID.4 är utrustad med AR-HUD, en Head-Up-Display kombinerat med Augmented Reality. I praktiken innebär det att det går att se all nödvändig information som hastighet, räckvidd och navigation – samtidigt som färdriktningspilar svävar i rutan framför föraren när det är dags att svänga. Det beskrivs som ”lika delar science fictionkänsla och praktisk vardagshjälp” och det är svårt att inte hålla med.
Resten av hemresan är riktigt avkopplande och blir ännu mer bekväm tack vare körassistenten Travel Assist. Inbromsningar och accelerationer sköts automatiskt samtidigt som bilen stadigt håller sig i mitten av körfältet och blinkande lysdioder i backspegeln varnar om något befinner sig i döda vinkeln. Säkerheten utökas också genom Emergency Assist som startas om systemet uppfattar att föraren är passiv. Det innebär ryckiga bromsningar, ljudsignaler och varningsblinkers – och om det inte ger någon effekt styr bilen automatiskt till vägkanten och stannar där, under förutsättning att trafiken tillåter det.