Rätt laddningskabel och anslutning till din elbil
Är det krångligt att ladda en elbil? Inte alls! Du behöver bara ett eluttag, eller en laddbox hemma, och en laddningskabel med rätt kontakt för att kunna ladda när du är ute på vägen. Vi förklarar vilka kontakt-typer du absolut behöver och vilka som är bäst för snabbladdning.
Läs om...
- Vilken kontakt är rätt för din elbil
- Hur du laddar hemma
- Vilken kabeltyp som fungerar på laddningsstationen
- Hur du kan snabba upp laddningen på laddningsstationen
För att hitta rätt kontakt är allt du behöver veta vilken anslutning som är installerad i din bil. Europeiska tillverkare använder normalt typ 2-anslutningar. Typ 2-kontakterna kallas ibland Mennekes och är uppkallade efter tillverkaren. Asiatiska eller amerikanska modeller använder ofta typ 1.
Mode 2-kablar och jordat eluttag: omvandla ett uttag till en laddningsstation
Ett sätt att ladda elbilen på är i ett vanligt vägguttag. Detta är dock ingenting vi rekommenderar dig med en ren elbil. De vanliga vägguttagen är inte anpassade efter så hög belastning under så lång tid som elbilsladdning innebär.
Behöver du ändå vid enstaka tillfällen ladda under kortare tid ansluter du bara kabeln till ett jordat eluttag, och ser till att den andra änden har rätt kontakt för din bilmodell. Det tar betydligt längre tid än i en laddbox dock. Laddningstiden för elbilar som använder 230 V och 2,3 kW varierar beroende på bilmodell och märke.
Laddbox på väggen: snabbare laddning med Mode 3-kabel
En laddbox på väggen är det absolut bästa alternativet för hemmaladdning. En fast installerad laddbox ger ström med en avsevärt högre effekt än ett vanligt vägguttag (upp till 22 kW istället för 2,3 kW). En viktig skillnad är att laddboxen använder en kabel med Mode 3 istället för Mode 2. Normalt sett är rätt kabel installerad i laddboxen, så det är inget som behöver köpas separat. Allt du behöver tänka på är vilken laddningsanslutning din bil behöver.
Volkswagen använder typ 2-kontakten. Priset för en laddbox varierar beroende på prestanda och märke. Volkswagens ID.Charger är en 11 kW-modell och kommer i flera olika verisoner. Längre ner kan du läsa lite mer om kopplingstyperna för elbilar.
Olika kontakter för laddning av elbilar
Mode 3 och Typ 2: Vanlig kombination på publika laddningsstationer
För europeiska elbilar behöver du normalt en laddningskabel för Mode 3 med två typ 2-kontakter, även kända som Mennekes-pluggar, för att ladda bilen på publika laddningsstationer. För asiatiska eller amerikanska fordon med en typ 1-kontakt använder du en laddningskabel för Mode 3 med typ 2 till typ 1. Typ 2 har en fördel jämfört med typ 1: Laddningskontakten kan låsas på både bilen och laddningsstationen. Allt du behöver göra är att låsa din bil. Anslutningskontakten blir då låst i båda ändar och du kan låta bilen stå på laddning medan du tar rast och äter en bit mat.
Combo 2-anslutning och CHAdeMO-anslutning ger maximal laddningshastighet
När du är ute och kör kan du också ladda elbilen på snabbladdningsstationer. De flesta laddningsstationer har växelström, medan elbilarnas batterier lagrar energi i batteriet som likström. Normalt sett brukar det krävas att fordonet omvandlar växelströmmen till likström. Snabbladdningsstationer däremot sköter detta på egen hand, vilket förstås sparar tid och ger en effektivare laddning.
För att kuna dra fördel av den maximala laddningskapaciteten på upp till 350 kW, behöver du en Combo 2-anslutning (den går också under namnet CCS-anslutning), vilket är en förbättrad version av Typ 2-kontakten. Den är utrustad med ytterligare kontaktstift, vilket möjliggör snabbladdning. Nu räcker det med lunchrasten eller en snabb shoppingrunda för att bilen ska hinna laddas. CCS står för Combined Charging System, därför att anslutningen kan hantera både växelström och likström. Anslutningen CHAdeMo är motsvarande asiatiska variant. På liknande sätt som CCS kan denna uppnå en laddningsprestanda på upp till 400 kW.
Slutsats
I princip behöver du bara en kabel för att hantera alla dina laddningsbehov när du är på väg – Mode 3 med typ 2-kontakt för att ansluta till kontakten på laddningsstationen och typ 2 eller typ 1-kontakt till själva bilen. Om du reser med elbilen utanför de stora vägnäten eller på längre resor visar navigationssystemet var du hittar nästa laddningsstation. Det finns en rad olika kartor för att hitta laddningsstationer som passar din bil. Använd den du gillar bäst och filtrera på anslutningstyper. Därigenom kan du alltid vara säker på att din elbil får ström så att det räcker.