Nya folkbilen ID.3 i hårt familjetest
Volkswagen ID.3 är utan tvekan årets mest omtalade och efterlängtade bil. Men hur klarar modellen den tuffaste utmaningen av alla: familjevardagen i Sverige?
Egentligen skulle den här provkörningen till stora delar handla om hur enkelt det kan vara att ladda sin ID.3 på resande fot och vid olika snabbladdare. Men efter en god natts laddning, både lämning och hämtning på förskola, storhandling av helgens matvaror och dessutom en del rundkörning i Stockholmstrakten för att fotografen ska kunna få sina bilder återstår fortfarande 68 procent av batteriets kapacitet. Så vi behöver egentligen inte ladda, trots en hel dag bakom ratten.
Men för ordningens skull letar vi upp närmaste Ionity-station, ett snabbladdarnätverk där just Volkswagen är en av intressenterna, för att fylla på lite extra el. Det intuitiva navigationssystemet guidar oss direkt till stationen.
Framme vid stationen kopplar jag laddkabeln mellan stationen och bilen, tar fram mitt WeCharge-kort, ett slags betalkort som dessutom ger rabatterad el, och blippar mot laddstationen. En knapp kvart senare har jag 80 procents batterikapacitet, vilket jag läser av på bilens display. Krångligare än så är det inte att ladda, så nu vidare till något roligare, nämligen själva bilen.
ID.3 är en av de största och viktigaste satsningarna i företagets drygt 80-åriga historia. Bilen som ska få inbitna skeptiker att våga ta steget in i framtiden mot elektrifierad bilkörning. Och ID.3 är ändå bara början, inom kort kommer en hel rad helelektriska bilar från tillverkaren.
Volkswagens historia kan lite grovt delas in i tre milstolpar. Först Beetle, Bubblan eller urfolkan, kärt barn har som bekant många namn. Därefter, från 1974 och framåt, Volkswagen Golf. Och nu alltså ID.3.
Nya ID.3 har många beröringspunkter med främst Golf. Samma väl avvägda förhållande mellan förnuft och känsla och inte minst den numera ikoniska halvkombisiluetten som tillsammans med storlek legat till grund för det nu så etablerade uttrycket ”Golf-klassen”. (Även om ID.3 inuti är mer av Passat-storlek.) Helt enkelt en bil som alla andra kompakta familjebilar måste förhålla sig till – och också stå ut med att jämföras med. Och som gjort Golf till en av de mest sålda och uppskattade modellerna i bilhistorien.
Morgonen börjar med sedvanlig förskolelämning. Först klickar vi enkelt in två bilbarnstolar i Isofix-fästena bak, så att familjens minsta testare, tvååringen och femåringen, ska kunna åka tryggt. Baksätet blir extra rymligt för benen eftersom det inte finns någon kardantunnel som inkräktar på utrymmet. Barnvagnen går smidigt in i det breda och lättlastade bagageutrymmet. Vi drar ut den knallgula laddkabeln från laddboxen och lägger prydligt därbak bredvid barnvagnen.
Att bilens strålkastare och front blinkar till i ett glatt leende när vi går mot den är en välkommen godmorgon-boost en mörk höstmorgon.
Med barnen på plats rullar vi ljudlöst ut från parkeringen medan familjemedlemmarna bekantar sig med interiören. Tvååringen säger inte så mycket alls utan sitter mest och småler samtidigt som hon verkar uppskatta utsikten genom de väl tilltagna fönsterpartierna.
Femåringen är mest intresserad av den så kallade ambient-belysningen, eller mysbelysningen som han kallar det. Han är inte det minsta intresserad av förmånsvärden och serviceintervaller. Det är väl därför femåringar sällan jobbar som biltestare, tänker jag.
Däremot imponerar den innovativa röststyrningen desto mer. Jag instruerar femåringen att säga ”Hej ID. Jag fryser”, och han tror knappt sina ögon eller öron när värmen i kupén höjs på hans order.
Vi testar också bilens kanske mest udda funktionen genom att säga ”Hej ID.3. Dra ett skämt”. Kvinnorösten i infotainmentsystemet drar till med ”Var hittar man däck med svensk text, för här finns bara dubbade?”. Som ursprungsgöteborgare och familjens självutnämnda humordomare ger jag skämtet knappt godkänt. Men femåringen skrattar så att han viker sig dubbel. Om han verkligen förstår skämtet är dock en helt annan fråga.
”Lättkörd” är numera ett ganska urvattnat begrepp i bilvärlden, för i ärlighetens namn finns det numera ytterst få moderna bilar som faktiskt är svårkörda. Men ID.3 ger begreppet en helt ny innebörd. Man behöver ju inte ens starta bilen. Så länge nyckeln ligger i fickan är det bara att trycka ned bromspedalen och därefter välja om man vill åka framåt eller backa.
Och egentligen behöver man inte ens bromsa. Väljer man läge B på växelväljaren så bromsar bilen försiktigt in när man släpper gaspedalen. Precis tillräckligt för att klara de flesta temposänkningar vid vanlig stadskörning. Samtidigt används bromsenergin för att ladda upp batteriet.
Servon är precist avvägd och den utmärkta vändradien på endast tio meter gör bilen ovanligt smidig i innerstan.
Ute på motorvägen tar jag hjälp av både den adaptiva farthållaren och körfältsassistenten som lite lagom bryskt säger åt mig om jag inte ligger mitt i filen eller håller på att byta fil utan att använda blinkers. Så ett lätt tryck på gaspedalen och bägge händerna på ratten är allt som behövs. En elmotor har jämn acceleration med fullt varvtal direkt och har därför bara en växel.
Head up-displayen visar hastigheten och köranvisningar från navigatorn, vilket gör att jag inte behöver ta blicken från vägen. En annan spännande innovation som underlättar körningen är den stora ljusrampen längst fram i framrutans underkant, kallad ID. Light. När det är dags att svänga av enligt den färdväg vi lagt in i navigationssystemet rinner ljuset åt vänster eller höger i listen, beroende på vart vi ska. Och när bilen står på laddning växer ett grönt streck fram längs listen från vänster till höger för att indikera laddningsnivån.
Barnen hoppar ur bilen vid förskolan. Femåringen vill åka mer och tvååringen säger inte så mycket mer än ett glatt ”hejdå bilen”. Ett betyg så gott som något.
Med barnen lämnade är det dags att åka och storhandla. Bagageutrymmet sväljer utan problem familjens hela veckohandling – det plana golvet och den breda öppningen gör ilastningen enkel och smarta krokar håller kassarna på plats. Jag noterar att mataffären har laddplatser för elbilar. Smidigt, men det finns fortfarande många mils räckvidd kvar i bilbatteriet, så vi nöjer oss med den trygga vetskapen om att platserna finns där.
ID.3 är på alla sätt konstruerad för att vara en förnuftig familjebil, sparsmakat elegant utan att sticka ut allt för mycket. Men eldriften medför faktiskt en hel del egenskaper som man så att säga får på köpet. Med en elbil kommer kraften direkt och omedelbart, man måste alltså inte vänta in rätt varvtal som med en bensin- eller dieselbil. ID.3 gör sträckan 0-100 km/h på dryga 7 sekunder, vilket faktiskt kan jämföras med betydligt större, dyrare och utseendemässigt sportigare bilar. Förvisso är det ytterst sällan en vanlig familj behöver ta sig från stillastående till 100 km/h så fort som möjligt, men den rappa accelerationen ger en extra trygghet vid omkörningar och korta motorvägspåfarter.
Batteriernas placering ger också bilen en låg tyngdpunkt, perfekt vid aktiv kurvtagning och elmotorns placering på bakaxeln medför en närmast perfekt balans. ID.3 är praktisk och förnuftig, men också väldigt, väldigt rolig att köra.
Förskoledagen går mot sitt slut, så det är dags för hämtning. Barnen springer glatt ut till bilen och klättrar själva upp i barnstolarna. Femåringen har tydligen ägnat större delen av skoldagen åt att berätta om den nya bilen och hur coolt det är med elbil. Särskilt miljöaspekten har lyfts fram, även om han själv inte använt just den termen.
Har då nya ID.3 förutsättningarna att bli lika ikonisk som sina äldre syskon Beetle och Golf? Ja, allt finns där: utrymme, design, pigga köregenskaper, praktisk funktionalitet och positionen som bilen alla andra jämförelsebara modeller måste jämföras mot.
Och det mindre bra då? Jo, flera gånger när jag ska backa märker jag att högerhanden automatiskt söker sig ned till platsen mellan de två framsätena. Men här finns ingen växelväljare. Den sitter istället i jämnhöjd med ratten. Men efter några få timmar har jag vant mig vid placeringen. En överkomlig detalj och inlärningsprocess för att få vara med på resan mot framtidens elektrifierade bilkörning.
Volkswagen ID.3
Kraftfull elmotor: Den bakmonterade elmotorn i ID.3 levererar en effekt på 204 hästkrafter.
Batterikapacitet: Litiumjonbatterierna till ID.3 har en energikapacitet (netto) på 58 respektive 77 kWh.
Räckvidd: Upp till 42 respektive 54 mil (WLTP). Instegsversionen med ett mindre batteri på 45 kWh lanseras senare.
Snabbladdning: ID.3 kan laddas både med växelström och likström och har fullt stöd för snabbladdning med en effekt på 100 kW och får då en räckvidd på upp till 29 mil på endast 30 minuter. Toppversionen kan laddas med en effekt på upp till 125 kW och får då en räckvidd på 350 km på en halvtimme.
Enkel laddning: Med We Charge får du tillgång till Volkswagens ekosystem för laddning. I Europa finns fler än 150 000 allmänna laddningspunkter, dessutom får du förmånliga villkor för att ladda bilen i snabbladdningsnätverket IONITY.
Ny teknik: ID.3 är den första modell som är baserad på Volkswagens nya elbilsplattform Modular Electric Drive Matrix (MEB).
Open space: Utrymme som i en bil i mellanklassen – MEB-plattformen ger möjlighet till korta överhäng och en lång hjulbas, vilket skapar invändiga utrymmen som man tidigare endast hittat i betydligt större bilklasser.
Koldioxidneutral: ID.3 tillverkas vid Zwickau-fabriken som är en helt koldioxidneutral anläggning. Om bilen körs på grön el blir alltså körningen helt klimatneutral. För att kompensera för de i nuläget oundvikliga koldioxidutsläppen i tillverkningsprocessen stöder Volkswagen-koncernen olika klimatskyddsprojekt som skyddar tropiska skogar.