ID.3 – från idé till
storsäljare
Volkswagen tog ett rejält kliv in i elbilssegmentet när ID.3 hade världspremiär.
Volkswagen e-Golf (2013)
Föregångaren till ID.3 är hette e-Golf och visades på Frankfurt Motor Show. Som namnet antyder var den baserad på en vanlig Golf med förbränningsmotor. Den första eldrivna ”Golfen” byggdes redan i början av 80-talet och lyssnade till namnet Golf citySTROMer.
e-Golf uppdaterades 2017 med ett större batteri som gav en räckvidd på 23 mil enligt WLTP-körcykeln.
Volkswagen ID. concept car (2016)
Med denna studie visade Volkswagen den första glimten av andra generationens elbilar. I stället för att placera batteriet i kardantunneln och under stolarna, lät man det nu vara platt likt en chokladkaka. Även om skjutdörrar bak och digitala backspeglar inte följde med till produktion, så håll med om att den har många likheter med nuvarande ID.3.
Volkswagen ID.3 (2019)
Stor som en Golf, rymlig som en Passat – så beskrivs Volkswagens första elbil baserad på den nya plattformen. Tack vare batteriets placering i golvet belönas man med goda utrymmen invändigt. ID.3 började säljas under sommaren 2020 men blev trots det Sveriges mest sålda elbil samma år. Hittills har mer än 10 500 exemplar registrerats här i vårt blågula land.