Hundraåring räddade bilhall – firar med en mil och en bil
Åsarna IK har fyllt 100 år och firar med skidglädje. Byn och klubben står bakom Sveriges näst största motionslopp – ”Åk en mil, vinn en bil”, i samarbete med Volkswagen och Berners. Och samarbetet är givande för alla parter – bland annat har klubben och Thomas Wassberg hjälpt till att rädda Berners bilhall.
Text: Sofia Lundgren
Bild: Rickard Croy & Edward Sundman
Åsarna IK är en klubb med anor – klubben har faktiskt precis fyllt 100 år. Och det handlar om mer än bara en skidklubb. Åsarna är i dag ett väldigt starkt varumärke för hela bygden – inte så konstigt när man är världens mest framgångsrika längdklubb. Utöver cirka 500 SM-medaljer finns här också medaljer från VC, VM och OS.
– Vi har ett sportsligt facit som ingen annan når upp till, säger ordförande Rickard Åslund och fortsätter:
– Åsarna är en liten by med runt 260 bofasta, men här finns ett otroligt engagemang från byn och bygden. Det intresset och engagemanget vill vi i klubben bevara, så vi har tillsammans byggt upp en verksamhet här med både skidgymnasium och en eftergymnasial skidutbildning, Ski Academy, som är väldigt populära.
Åsarna IK:s tävling ”Åk en mil, vinn en bil” startade 2016. På kort tid har tävlingen blivit Sveriges största motionslopp för längdskidåkare, näst efter Vasaloppet, med sina 2 000 deltagare i snitt. Det har också blivit en folkfest och ett evenemang som inte bara engagerar skidklubben utan många ditresta deltagare och åskådare.
Precis som titeln antyder kan den som fullföljer tävlingen och åker en mil vinna en bil, men det handlar inte om att komma först över mållinjen. Det gäller i stället att ha tur i lottdragningen efteråt, då den lyckliga vinnaren till en Volkswagen dras. Ända sedan tävlingen startade och långt innan dess har Åsarna IK, Volkswagen och återförsäljaren Berners, som har verksamhet i Jämtlands och Västernorrlands län, haft ett nära samarbete.
– Människor från hela Sverige kommer till Storhogna under påskveckan för att se eller delta i ”Åk en mil, vinn en bil” så vi når dem och stärker samtidigt vårt varumärke. Åsarna är ju ”världsmästarbyn” och vi blir förknippade med byn och klubben, säger Sara Brunfelter, content manager på Volkswagen.
Berners säljchef Mattias Edström, på bild, har själv vuxit upp i Åsarna och klubben ligger honom varmt om hjärtat.
– Vi försöker supporta så gott det går och sponsrar ju även utanför ”Åk en mil, vinn en bil”. Dessutom gör Berners affärer med företagarna runtomkring i bygden, det blir ringar på vattnet och vi gynnar varandra. När det gäller ”Åk en mil, vinn en bil” vet vi att tävlingen är ekonomiskt viktig för klubben, och vi hjälper till med tält, underhållning och mat samt konferencier och prisutdelare.
Apropå tält, så går samarbetet åt andra hållet också – när katastrofen var framme vintern 2021 och taket rasade in på Berners bilhall fanns medlemmar från Åsarna IK snabbt på plats och erbjöd handfast hjälp. Med skidikonen Thomas Wassberg som arbetsledare restes omgående ett stort tält, vilket kom att bli en provisorisk bilhall där Berners arbetade när bilhallen byggdes upp igen under drygt ett och ett halvt år.
– De erbjöd sig direkt att hjälpa oss och vi är otroligt tacksamma för samarbetet. Vi på Berners kunde fortsätta jobba från tältet, iförda täckbyxor och varma mössor. Vi fick dela ut filtar till kunderna, men sålde en massa bilar. Det var en utmaning som gick bra tack vare Åsarnas hjälp, förklarar Mattias.
– För oss i klubben var det en självklarhet att hjälpa till vid takraset. Tältet som användes är detsamma som används vid tävlingen, så vi hade erfarenhet. Vi kunde agera fort och hade ju maskiner, kunskap och manskap. Vi såg det som en möjlighet att bjuda tillbaka och visa uppskattning för den generositet som Berners och Volkswagen visat oss genom åren, avslutar Rickard.