“Med V2G får elbilsägarna pengar när bilen står standby”
Daniel Månsson är expert på smarta elnät och har utfört studier kring V2G, en teknik som Volkswagens nya elbilar är utrustade med. Vehicle-to-grid gör att elbilen inte bara kan ta emot ström, utan även skicka tillbaka den i elnätet. Bortsett från den allmänna samhällsnyttan finns ett tydligt incitament för elbilsägaren.
– Ja, det är ju pengar, säger Daniel Månsson.
Volkswagens nya elbilar som är utrustade med 77 kWh-batteriet har möjligheten till V2G, en förkortning som står för Vehicle-to-grid. En annan vanlig förkortning är V2H, Vehicle-to-home. Tekniken gör att bilarna med hjälp av en dubbelriktad laddare kan skicka tillbaka effekt ut i elnätet (V2G) eller till hemmet (V2H). Men varför skulle man ens vilja göra det?
Vad tror du som expert, hur viktig del kommer elbilen spela i framtidens elnät?
– Vi måste se det från två håll. Den kommer ju spela oerhörd roll bara på grund av att man måste ladda den. Det kommer att påverka elnätet ganska mycket, som en last som kräver en viss effekt av nätet. Så det är helt oomstritt, det är alla med på, och det kan även vara en fördel för elnätet.
– Sen kommer frågan hur elbilen kan hjälpa till att stödja nätet genom olika tjänster och till de användare som är kopplade. Där är min åsikt att den kommer spela en stor roll i framtiden.
Ett elnät kan nämligen i princip inte lagra energi, enbart transportera den, och för att elnätet ska fungera korrekt måste det hela tiden vara balanserat mellan förbrukning och produktion. Detta är vad som kallas frekvensbalansering.
Med vattenkraft och kärnkraft går det att reglera hur mycket effekt som skickas ut, men solen och vinden går inte styra. Blåser det, så blåser det. Även om det går att kontrollera så att mindre effekt genereras, vill man i regel få ut så mycket som möjligt, alltså behöver den energin lagras. Eller tvärtom, ibland är det för mycket effekt i nätet och då måste den ta vägen någonstans.
Kommer elbilen vara en stor spelare när det kommer till frekvensbalansering?
– Jag tror det. Av den enkla anledningen att om man följer utvecklingen så kommer antalet elbilar bli fler och fler. Det är bara en tidsfråga innan man börjar använda elbilar till att stödja nätet. Att man aggregerar, det vill säga grupperar, elbilarna tillsammans. Varje enskild elbil kan då hjälpa till att stödja frekvensregleringen. Men det är inte så sannolikt att varje elbil gör det enskilt, utan man kommer mest troligen att aggregera dem så att de jobbar som en grupp.
Volkswagen har redan börjat använda sig av V2G-tekniken, men än så länge i liten skala. Åtta ID.4 GTX används som frekvensbalanserare, när de inte körs som vanligt då förstås, i bostadsföreningen Stenberg utanför Hudiksvall.
– I dag finns det krav på vilken effekt du ska mata in och under hur lång tid du ska göra det för att kunna ta del i frekvensregleringsmarknaden. En enskild elbil kan potentiellt klara det, men det kommer att slita mer på den. Det kommer att vara mycket mer gynnsamt att de grupperas tillsammans.
Hur många elbilar pratar vi om i grupp då?
– Som man diskuterar i dag är 100 kW ett vanligt krav som du måste bidra med, men effekt och uthållighet varierar beroende på stödtjänst. Och det är klart, har du 10 elbilar är det 10 kW på varje, men har du 100 är det bara 1 kW. Så det beror lite på den här personen eller företaget som gjorde aggregeringen, hur många elbilar han har i sin pool och hur många som är inkopplade just nu.
Hur ser incitamentet ut som elbilsägare, vad kan jag tjäna på att min elbil har vehicle-to-grid?
– Det är ju pengar. Men det är svårt att svara på, är man 100, 10 eller 1 000 som delar på den potten?
Frekvensregleringsmarknaden har växt rejält de senaste tre åren, från 1 miljard kronor till drygt 6,5 miljarder år 2022.
– Men man måste också veta att det här är ett ganska nytt område. Det finns ju stora aktörer som har stora gasturbiner som ibland går i gång och puttar in effekt i nätet. Och när man får fler och fler aktörer så är det naturligt att förvänta sig att det är fler och fler som ska dela på kakan.
Så i framtiden kommer jag som elbilägare att få en lägre månadskostnad ju duktigare jag är på att stoppa i sladden, oavsett om nätet faktiskt tar el från batteriet eller ej?
– Ja, så blir det nog. Jag tror inte att de flesta förstår att man i dag kan få pengar bara av att stå i standby och inte göra någonting. Det är liksom en oväntad tanke.
Om man nu är uppkopplad så ofta som möjligt, försämras inte batteriet i ens elbil med tiden?
– Ett batteri kommer alltid försämras, även om du bara låser in det i garderoben. Det kallas kalenderåldrande. Man skiljer på degradering av batterier mellan kalenderåldrande och dynamiskt åldrande. Dynamiskt åldrande är det som kommer när man använder det.
– Att batteriet är uppkopplat, det är egentligen bara att det ligger berett. Att kunna ge en viss effekt eller ta emot en viss laddning. Det kommer åldras försumbart mer än om den bara står i garaget och väntar.
– Men det som kanske är pudelns kärna är hur mycket batteriet kommer att åldras om man använder det för frekvensreglering? Om vi grupperar flera elbilar så är den effekten mycket lägre än vad som normalt krävs av batteriet när man kör och det är under mycket kortare tider. Så jag brukar säga att så fort du kör ut på motorvägen så kommer du åldra batteriet betydligt mer. Du kanske stoppar 20-50 kW ner till hjulen och det kommer du ha under lång tid och det kommer du nog inte begära av batteriet vid frekvensreglering via V2G.
Vad tror du är den största utmaningen med att implementera den här tekniken?
– En mycket viktig aspekt är att få elbilsägare att lita på tekniken och att de känner sig säkra med att kunna använda elbilen när de behöver den.
– Men egentligen handlar det om att få folk att förstå att man ska få ut det på marknaden. Det måste finnas en app som är tilltalande och folk måste förstå nyttan. Mitt område är elektroteknik, där är det i grunden inga problem, det här är egentligen ingen ny teknik.
– Det behövs växelriktare som kan hantera att effekterna flödar åt båda håll, men den tekniken finns redan. Bilarna är egentligen ingenting man behöver ”lösa”. Det är helt enkelt att få folk att förstå nyttan. Ta fram ekonomiska modeller som folk tycker är fördelaktiga, det är där utmaningen ligger.