Solcellsteknik och energilagring är en smart kombination
Om du funderar på att skaffa en elbil har du säkert också tänkt på hur den ska laddas. Att ladda den i hemmet är förstås det allra smidigaste, om det finns laddningsmöjlighet i fastigheten där du bor. Bor du i eget hus kan självförsörjande laddningsstationer med ett eget solcellssystem och energilagring i solcellsbatterier vara en möjlig lösning. Kanske kan det passa för dig?
Att producera sin egen energi genom solceller är både klimatsmart och lönsamt. Alla som producerar egen energi med solceller på sitt hustak kan dessutom få betalt för den energin de själva inte gör av med genom att sälja den till kraftnätet.
Det finns inget billigare sätt att ladda bilen än i hemmet. Men bara ungefär en fjärdedel av solkraften kan användas direkt. Bland annat på grund av att du oftast är utanför huset i din elbil när solen står som högst. Då kanske det inte känns meningsfullt att på kvällen ladda med dyrare el från energibolagen. Lösningen kan vara att använda energilagring i form av ett solcellsbatteri. Batteriet lagrar energi under dagen och gör att du kan ladda bilen på natten. Och det är därför som solceller och elbilar kompletterar varandra så bra.
Solceller ger elbilarna fart
Det har konstaterats att innehav av ett solcellssystem inklusive ett solcellsbatteri har en positiv inverkan på ägarnas vilja att köpa en elbil. Experter menar att ägare av solcellssystem är ”early adopters” gällande elbilar. Men det kanske inte är så konstigt, då de med egen producerat solenergi kan driva en elbil helt utsläppsfritt i många mil.
Många solcellssystem som installeras är kombinerade med ett batteri. Detta ger stora möjligheter för ägarna. Varför inte erbjuda grannarna att mot en avgift ladda sin elbil på den egna laddningsstationen?
Intelligent nätverk av batterier
Det är inte bara antalet solcellsanläggningar som ökar i Sverige, fler och fler installerar även solcellsbatterier för att kunna lagra solenergin.
Forskare uppskattar att privatägda solenergisystem och solcellsbatterier kan skapa ett omfattande nätverk av laddningsplatser för elfordon. Om allt är anslutet i ett intelligent nätverk kan mängden ledningar och nätverksutvidgning som krävs minska avsevärt. Forskare har även kommit fram till att laddningskapaciteten skulle fördubblas med ovanstående nät, jämfört med ett distributionsnät med lågspänning. I förorter med stort antal fristående hus och parhus kan 60 procent av hushållen redan utrustas med en egen laddningsstation på 11 kW för elbilar. Men för att uppnå detta måste de decentraliserade batterierna få möjlighet att ta emot ström från det allmänna elnätet och sedan föra tillbaka den igen. De underliggande juridiska villkoren och alternativen för stöd fastställdes nyligen av EU. I framtiden skulle detta koncept också kunna användas för att koppla samman alla privata laddningsplatser i villaområden. Och då kan elmobilitet också bli verklighet på landsbygden.