Ett andra liv för använda batterier
Riktlinjerna för batterier i elbilar är utomordentligt strikta. Hos Volkswagen är därför kvalitetskraven på de högteknologiska batterierna extremt höga. Nu pågår ett arbete med att hitta nya användningsområden för batterier som efter en tids användning inte längre kan driva elbilar.
”Förlängningen av livslängden för batterier spelar en central roll i strategin för batterihantering inom Volkswagen Group.”
Acceleration efter ett rödljus, bromskraftåtervinning, ett kort stopp vid en snabbladdningsstation eller laddning nattetid med hjälp av laddboxen hemma. Allt det här ställer krav på batterierna. Liksom temperaturförändringar mellan minusgrader på vintern och upp till 30 grader varmt på sommaren. Batterierna i ett elfordon ska klara svåra förhållanden som fukt, påverkan av starka krafter och vibrationer. Volkswagen garanterar ändå sina kunder (som exempelvis köpt en ID:3*) att efter åtta år eller 160 000 kilometer så ska 70 % av kapaciteten fortfarande finnas kvar. När batteriet har använts i en elbil, så har det ändå fortfarande tillräckligt med kraft kvar för andra användningsområden. Ett nytt arbetsliv väntar då för de så kallade andrahands-batterierna.
Återanvändning
”Utöver en optimal återvinningsprocess, utgör förlängningen av livslängden för batterier en central del av gruppens strategi för batterianvändning. Batterierna bör repareras eller rekonditioneras i första hand eller också konverteras till andrahands-batterier för fullständig återanvändning”, säger Tobias Enge, strateg inom e-mobilitet och infrastruktur. ”Ytterligare användning inom alternativa miljöer, som exempelvis enheter för masslagring, testas i praktiska användarfall.” Och inom Volkswagen Group finns mängder av projekt med masslagring. Här kan använda batterimoduler slås ihop och användas som gigantiska batteripaket – både på Volkswagen-fabriker och i samarbetsprojekt med leverantörer och städer. Den här typen av projekt kan därmed öka livslängden för batterier.
Rekonditionering
Utöver återanvändning, alltså ytterligare användning utanför fordonet, använder sig Volkswagen av rekonditionering. Här görs begagnade batterier lämpliga för återanvändning i elbilar genom att man byter ut individuella komponenter. Som alternativ kan det även här vara aktuellt med användning i andra enheter, efter att ha delat upp batteriet i mindre moduler.
Återvinning
Förr eller senare måste batterier återvinnas efter användning. Detta gäller för alla batterier som tillverkas inom Volkswagen Group. I samarbete med ett antal olika återvinningsföretag bygger Volkswagen en effektiv och säker återvinningsprocess på alla marknader. ”Batterierna demonteras, krossas och processas. Råmaterial som nickel (28Ni), koppar (29Cu) och kobolt (27Co) frigörs i stora kvantiteter och kan sedan till exempel återanvändas i produktionen av nya battericeller”, säger Tobias Enge. Detta är ett viktigt bidrag till en hållbar mobil framtid, eftersom effektiv återvinning bevarar viktiga resurser som krävs för tillverkning av batterier.
Så snart det finns tillräckligt många återanvändbara batterier genom det ökande antalet elbilar, kommer den intelligenta strategin med återvinning och återanvändning att genomföras över hela linjen. Med detta angreppssätt är Volkswagen Group väl förberedd för att på ett hållbart sätt bevara viktiga resurser. Det ökar också intresset och entusiasmen för elbilar i allmänhet och från Volkswagen i synnerhet.
*e-up! Energiförbrukning, kWh/100 km, kombinerad: 11,7. CO2-utsläpp, g/km, kombinerade: 0. Effektivitetsklass: A+.
Information i enlighet med direktiv 1999/94/EC: Ytterligare information om officiella värden för bränsleförbrukning och specifika CO2-utsläpp för nya bilar finns i ”Guide on the fuel economy, CO₂ emissions and power consumption of new passenger cars” som kan erhållas utan kostnad på alla försäljningsställen samt från DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Strasse 1, D-73760 Ostfildern, Germany, eller www.dat.de.