E10 bränsle – bensin med 10% etanol inblandat
Ett mer miljövänligt bränsle som består av 90% bensin och 10% etanol.
Regeringsbeslut från den 1 augusti 2021
Från den 1 augusti har Sveriges regering beslutat att blanda in mer miljövänligt bränsle i den 95 oktaniga bensinen för att minska kodioxidutsläppen. Istället för 5 % (E5) som gäller idag kommer det att blandas in 10 % etanol i det så kallade E10 bränslet.
E10 bränslet kan användas i alla bensindrivna Volkswagen-modeller förutom i bilar försedda med första generationens FSI-motorer. Detta innebär att vissa äldre bilar inte kan tankas med E10. Vilka bilar som berörs av detta hittar du i nedanstående lista.
För berörda modeller innebär det rent tekniskt att vid långsiktigt användande av E10 istället för E5 kan vissa gummi- och plast detaljer som kommer i kontakt med bränslet brytas ned. Skulle fel bränsle tankas (E10) i en av dessa bilar är det inte värre än att byta till rätt bränsle (E5) vid nästa tankning. För bilar som inte klarar E10 bränslet kommer det under överskådlig tid att finnas bensin med låginblandning (E5), så bilarna i listan nedan kommer inte bli obrukbara.
Har du fler frågor eller söker ytterligare information är du välkommen att kontakta kundservice.
Lista över bilar som inte är godkända för E10 bränslet:
- Lupo FSI (105 hk/77 kW, ARR) modellår 2001-2004
- Polo 1.4 FSI (85 hk/63 kW, AXU) modellår 2002-2006
- Golf IV 1.6 FSI (110 hk/81 kW, BAD) modellår 2002-2004
- Golf IV Variant 1.6 FSI (110 hk/81 kW, BAD) modellår 2002-2004
- Bora 1.6 FSI (110 hk/81 kW, BAD) modellår 2002-2005
- Golf V 1.4 FSI (90 hk/66 kW, BKG) modellår 2004-2005
- Golf V 1.6 FSI (115 hk/85 kW, BAG) modellår 2004
- Golf V 2.0 FSI (150 hk/110 kW, AXW) modellår 2004
- Touran 1.6 FSI (115 hk/85 kW, BAG) modellår 2003-2004
- Touran 2.0 FSI (150 hk/110 kW, AXW) modellår 2004
Motorkoden, som består av tre bokstäver t.ex. ARR, finns på en dekal i bilens servicehäfte eller på en dekal i bilens reservhjulsbalja. Den finns även instansad i motorblocket vid motornumret. Motorkoden finns också på en dekal på motorns främre del (kamrems kåpan), om dekalen skulle vara borta eller oläslig kan man se bilens motoreffekt i registreringsbeviset.