Laddning vid låga temperaturer: Optimera laddningsprestandan hos din ID.

Optimera laddningen av din ID. Oavsett om du har en elbil eller en bil med förbränningsmotor så innebär kall väderlek en utmaning för bilbatterier.

En kvinna går mot en ID.3 som laddas med ett snöigt landskap i bakgrunden.

Oavsett om din bil är eldriven eller har en förbränningsmotor är minusgrader en verklig utmaning för batterierna. När det gäller ID.-bilarna kan detta leda till sämre laddningsprestanda. Här får du reda på varför det är så, och vad ID.-förare behöver vara uppmärksamma på när det är kallt ute.

Tips för att optimera laddningsprestandan i din ID.

  • Ställ in en ivägkörningstid. Speciellt vintertid bör du ställa in en tid för klimatreglering. Då värms även högvoltsbatteriet upp till en viss temperatur. I och med detta kan man ladda batteriet så nära vald laddningsnivå som möjligt och därmed öka räckvidden.
  • Välj en lämplig parkeringsplats. Dagar med kall väderlek är det bäst om du har möjlighet att parkera din ID. inomhus i skydd för vädrets påverkan.
  • Håll ett öga på laddningsnivån. Ladda på en laddningsstation när batteriets laddningsnivå är så låg som möjligt och ladda kortare perioder upp till 50% eller maximalt 80%. Detta minskar laddningstiden.

Beräkna laddningstid för ID.-bilar

Det finns även en kalkylator som hjälper dig att beräkna hur laddningstiden hos våra ID.-bilar påverkas av temperatur, typ av laddning och aktuell laddningsnivå.

Beräkna laddningstid

Den angivna laddningsprestandan för batteriet

Bli inte orolig om din ID. inte uppnår maximal laddningsprestanda under vintern. Batteriets kapacitet påverkas nämligen av naturfenomen som till exempel köld. Den angivna laddningsprestandan är beräknad enligt WLTP vid en temperatur på cirka 23°C och en laddningsnivå på 5%. Om förutsättningarna är annorlunda kan laddningsprestandan avvika från den angivna nivån.

Temperaturens inverkan på batteriet

Batterisystemet fungerar bäst när du laddar bilen vid temperaturer över 20 °C. Genom den ökade effektiviteten jämfört med förbränningsmotorer och den extra kylning som luftströmmen ger under körning, blir det nästan ingen uppvärmning under längre resor med elbil vid minusgrader – och ibland ingen alls. Därför har vi utrustat våra ID.-modeller med teknik för värmestyrning, som säkerställer att en balans uppnås mellan effektivitet och prestanda om extra uppvärmning behövs.

Ett kalkylexempel:

Om laddningsprocessen startar vid optimala temperaturförhållanden och med en laddningsnivå på 5 % är laddningseffekten 100 kW. Om laddningsnivån istället är 50 % är den maximala laddningseffekten däremot 70 kW. Om en ID.3 Pro (58 kWh energi-innehåll netto i batteriet) laddas vid en batteritemperatur på 20 °C och en laddningsnivå på 10 % kan den nå en maximal laddningseffekt på 100 kW. Vid 0 °C och en laddningsnivå på 10 % minskar däremot laddningseffekten betydligt i början av laddningsprocessen och ökar sedan under laddningsprocessen när batteriet värms upp. Även här ger den aktiva värmestyrningen stöd.

Laddningsnivåns påverkan

Batteriets laddningsnivå har också en inverkan på laddningsprestandan, eftersom battericellerna är mer mottagliga vid en lägre laddningsnivå. Två identiska fordon som laddas vid två identiska laddningsstationer kan uppnå olika laddningsprestanda på grund av olika laddningsnivåer. Grundprincipen här är att en lägre laddningsnivå i början av laddningstillfället kan förbättra laddningen och korta laddningstiden.

Ett kalkylexempel:

Om laddningsförfarandet börjar vid optimal temperatur och med en laddningsnivå på 5 %, blir laddningseffekten 100 kW. Men om laddningsnivån är 50 % i början av processen är den maximala laddningskapaciteten bara 70 kW.

Du kanske också är intresserad av:

VW ID.3 i vinterlandskap

Så klarar elbilarna den svenska vintern

Volkswagenbatteriet

Garanti och underhåll för högspänningsbatteriet

Volkswagen högspänningsbatteri

Så fungerar batteriet i elbilen

Du kanske också är intresserad av: