968 mil i elbil runt Europa
25 dagars bilsemester ner på kontinenten, i en ID.4. Alexander Dahlin har testat hur det är att semestra med en elbil. Här är hans tips och råd.
Varför gav du dig i väg i en elbil på semester?
– Jag har tidigare bilsemestrat mycket i Europa. Det ligger en spänning i att ge sig ut på okända vägar och nya platser, samtidigt som bilen ger mycket frihet att ändra planer och ta dagarna som de kommer. Att nu dessutom göra en sådan resa i elbil tillför ännu en nivå av spänning. Man känner sig lite som en pionjär och en upptäcktsresande.
Hur såg resrutten ut?
– Sträckkörde först ner från Stockholm till franska medelhavskusten på två och en halv dagar med övernattning i Hamburg och Lyon. Efter en vecka i Frankrike så körde vi runt i Spanien och stannade bland annat i Madrid, Granada, Marbella och Sevilla. Hemresan från Madrid tog tre dagar. Sista sträckan från södra Tyskland var den längsta. Då körde jag 153 mil på 18 timmar, varav tre timmar gick åt för att ladda bilen.
Ja, hur har det fungerat med laddningen?
– Förvånansvärt smidigt måste jag säga. Jag har försökt använda Ionity-nätverket i möjligaste mån och Volkswagens We Charge-kort. Endast vid ett tillfälle blev jag tvungen att ladda ner en app för att kunna använda en laddare som inte var ansluten till We Charge. Sedan har jag försökt boka hotell som erbjuder laddning. På till exempel Booking.com kan man filtrera på hotell som har elbilsladdning. Det ska dock sägas att det kräver betydligt mer planering och koll på olika appar när man kör elbil. Man kan inte räkna med att det är lika enkelt som att köra en fossilbil. Inte än i alla fall. I Spanien såg man nästan inga elbilar alls och det kunde vara ganska långt mellan snabbladdarna. Fördelen att vara ”ensam” elbil är förstås att man inte behöver oroa sig för köer. I norra Frankrike och i Tyskland så fanns det fler elbilar, men bara en gång fick jag vänta, fem minuter, på en laddare.
Har du haft någon speciell taktik kring körning och laddning?
– Inledningsvis laddade jag ganska länge och fullt, men på hemresan så körde jag en annan taktik som kändes mer effektiv. Den gick ut på att stanna på Ionity med så tomt batteri som möjligt, gärna bara någon procent kvar. Sedan kollade jag upp hur långt det var till nästa Ionity. Idealet var kanske att ha cirka 15 mil och då kunde jag ladda med maximal laddhastighet i 10-15 minuter bara och sedan ge sig i väg. Det blir fler stopp, men man laddar snabbt upp många nya mil.
Och hur har ID.4 fungerat på långresa?
– Vilken komfort! Tyst, tryggt och gott om plats för packning. Upp mot 45 mil mellan laddningarna har den klarat av som bäst. På motorväg drar den runt 20 kWh per 100 km. Snålkör man kan man komma under 15 kWh.
Några missöden under resan?
– När jag körde i bergen mellan Frankrike och Spanien gjorde backarna att bilen förbrukade mycket mer energi än jag hade räknat med. Fick köra med 0 procent batteri i drygt en mil innan jag kom fram till nästa Ionity. Sedan var det ett par gånger som We Charge-kortet inte accepterades, trots att laddaren fanns utmärkt i appen. Det lilla strul jag hade var i Spanien och det är kanske inte så konstigt med tanke på hur långt efter landet är i elbilsomställningen.
Rekommenderar du andra att ta elbilen i Europa i sommar?
– Varför inte? Laddnätverken byggs förstås ut, och man kan hoppas att det sker i minst samma takt som elbilsförsäljningen. Annars finns ju risken för köer vid laddstolparna nu när elbilsförsäljningen går upp i många länder. Man bör också se till så att man har ett avtal för lägre elpris, till exempel We Charge Plus. Annars blir det ganska dyra mil.