Världspremiär för ID. EVERY1

Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.

Pressrelease från 2025-03-05

Världspremiär: Konceptbilen ID. EVERY1 ger en första inblick i den eldrivna Volkswagen-modellen med ett startpris på från 20 000 euro – från Europa för Europa

Smart och flexibel: Sportig design, mångsidig interiör och digitala funktioner gör ID. EVERY1 till en bil som är attraktiv för privatkunder och B2B-kunder som till exempel leverans- och vårdtjänster

Alltid uppdaterad: En ny kraftfull mjukvaruarkitektur möjliggör livslånga uppdateringar och uppgraderingar av produktionsmodellen

Volkswagens framtidsplan: Nio nya modeller fram till 2027, varav fyra helt eldrivna modeller baserade på den nya MEB-plattformen (Modular Electric Drive) med framhjulsdrift

Konceptbilen ID. EVERY1 sedd snett bakifrån. Bilen är gul omgiven av stadsmiljö

Sedan Beetle (”Bubblan) har Volkswagen möjliggjort prisvärd mobilitet för miljontals människor med kompakta och sympatiska bilar. Den produktionsklara versionen av konceptbilen ID. 2all lanseras under 2026 i 25 000-euroklassen och nu presenteras ID. EVERY1 med ett beräknat pris på cirka 20 000 euro. Riktpriserna baseras på den tyska marknaden.

Båda modellerna ingår i den nya Electric Urban Car-familjen med framhjulsdrift, som utvecklas under varumärkesgruppen Core i Volkswagen-koncernen. De bygger på Volkswagens nyutvecklade modulära elbilsplattform: MEB med framhjulsdrift.

Maximal mångsidighet 
Attraktiv mobilitet i den elektriska tidsåldern från Europa för Europa är en av de centrala pelarna i märkets framtidsplan. Med den europeiska lanseringen av den helt eldrivna stadsbilsfamiljen från 2026 kommer Volkswagen att erbjuda den mest mångsidiga portföljen i volymsegmentet – från effektiva modeller med förbränningsmotor och avancerade hybrider till framtidsinriktade helt eldrivna fordon. 

– ID. EVERY1 representerar den sista pusselbiten på vår väg till det bredaste modellutbudet i volymsegmentet. Därefter erbjuder vi varje kund rätt bil med rätt drivning – inklusive prisvärd helt eldriven instegsmobilitet, säger Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen, och fortsätter:
– Vår ambition är att vara världens tekniskt ledande högvolymstillverkare senast år 2030. Och som ett varumärke för alla – precis som du förväntar dig av Volkswagen.

Människan i centrum
– I den framtida modellen talar vi om kunddefinierade bilar. ID. EVERY1 visar att vi sätter våra kunder, deras önskemål, intressen och preferenser i centrum för fordonsutvecklingen mer konsekvent än någonsin, säger Kai Grünitz, medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för utveckling.

Den produktionsklara versionen av ID. EVERY1 blir den första modellen i hela koncernen som använder en helt ny, mycket kraftfull mjukvaruarkitektur. Det innebär att Volkswagens framtida instegsmodell kan utrustas med nya funktioner under hela sin livscykel om användarna så önskar. Även efter köpet av en ny bil kan bilen anpassas individuellt efter kundens behov.

Karakteristisk design med karisma och identitet
up! som tillverkades fram till 2023 är den tydliga föregångaren till ID. EVERY1. up! imponerar än idag med sin rena, omisskännliga design. Volkswagens nya designspråk tar upp karaktäristiska element även i ID. EVERY1.

– Vår ambition var att skapa något djärvt och samtidigt tillgängligt. ID. EVERY1 har ett självsäkert utseende men är ändå trevlig – tack vare detaljer som de dynamiska LED-strålkastarna och det ”leende” bakpartiet. Dessa designelement gör den till mer än bara en bil – de ger den karaktär och en identitet som människor kan relatera till, säger Andreas Mindt, Volkswagens designchef.

ID. EVERY1 är den andra Volkswagen-modellen efter ID. 2all som baseras på ett nytt ikoniskt designspråk. Designen bygger på de tre konceptuella designpelarna stabilitet, tilltalande och "hemlig sås" (överraskande inslag).


– De breda hjulhusen över de stora 19-tumsfälgarna och de atletiska och tydligt utformade ytorna i silhuetten ger stabilitet. Det lätt fräcka leendet framtill är ett särskilt tilltalande drag. En ”hemlig sås”-detalj är taket som är indraget i mitten, som man brukar känna igen från sportbilar, säger Andreas Mindt.

Ny MEB-plattform med elektrisk framhjulsdrift
Efter ID. 2all och sportversionen ID. Concept GTI tillhör även ID. EVERY1 Electric Urban Car-familjen som baseras på den nyutvecklade modulära elbilsplattformen. Tack vare den elektriska framhjulsdriften erbjuder MEB-plattformen ett revolutionerande utnyttjande av utrymmet och maximal effektivitet. Konceptbilen når en topphastighet på 130 km/h och drivs av en nyutvecklad elmotor på 95 hk (70 kW). Räckvidden är minst 250 kilometer. 

ID. EVERY1 är 1 490 mm hög och 1 816 mm bred. Med en längd på 3 880 mm är ID. EVERY1 storleksmässigt placerad mellan den tidigare up! (3 600 mm) och ID. 2all (4 050 mm) samt nuvarande Polo (4 074 mm). Invändigt har den plats för fyra personer och en bagageutrymmesvolym på 305 liter.

Perfektion in i minsta detalj
Interiören kännetecknas av en tydlig stil som förmedlar stabilitet och därmed återspeglar exteriördesignen fullt ut. Horisontella linjer präglar den överskådliga instrumentpanelen. I mitten dominerar infotainmentsystemets centrala pekskärm. Under denna sitter de ergonomiska knapparna för kupétemperatur, sätesvärme och ljudvolym.

Passagerarsidan av instrumentpanelen är variabelt utformad. Här kan till exempel en surfplatta snäppas fast på en skena. Det går även att fästa en hylla som kan användas som bord. De digitala instrumenten är integrerade i mitten av instrumentpanelen.

En annan designhöjdpunkt är multifunktionsratten i 2-ekerdesign som är avfasad upptill och nedtill. Rattknapparnas fyrkantiga form övertas på andra ställen – till exempel i knappen för inställning av ytterbackspeglarna i förardörren eller för en liten, belyst och avtagbar Bluetooth-högtalare mellan föraren och passageraren fram.

Mångsidigt användbar
En av de karakteristiska detaljerna i interiören är mittkonsolen. Den fungerar inte bara som ett klassiskt mittarmstöd för föraren och passageraren fram, utan är även ett multifunktionellt verktyg för alla passagerare ombord, eftersom den kan flyttas längst bak på en skena. Hyllplanet som kan justeras framåt och bakåt kan dras ut från konsolen och användas för många olika ändamål.

Passagerarsätet fram och baksätena kan fällas på flera olika sätt och därmed anpassas till olika transportsituationer – inklusive konfiguration som en säker plats för alla fyrbenta passagerare ombord. ID. EVERY1 blir därmed en perfekt genomtänkt följeslagare i vardagen, intuitiv att använda och mycklet anpassningsbar – en bil gjord för EVERY1.

Interiör i konceptbilen ID. EVERY1

Volkswagens framtidsplan
Med avtalet ”Future Volkswagen” kom Volkswagen AG i slutet av december 2024 överens med arbetstagarrepresentanterna om en målbild som förenar ekonomisk stabilitet, sysselsättning och tekniskt ledarskap inom hållbar mobilitet. Bindande mål och överenskomna åtgärder utgör grunden för viktiga framtida projekt. För detta har Volkswagen antagit en ambitiös plan i tre steg:

Komma ikapp: Stärka konkurrenskraften och målinriktat utöka det befintliga modellutbudet. Nästa steg är att Volkswagen hösten 2025 ger ytterligare en inblick i den nya Electric Urban Car-familjen.

Attackera: Nio nya modeller kommer fram till 2027, däribland produktionsversionen av ID. 2all för under 25 000 euro och den eldrivna instegsmodellen för cirka 20 000 euro (priserna baseras på den tyska marknaden). 

Leda: Volkswagen har som mål att bli den tekniskt ledande volymtillverkaren med de säkraste, mest innovativa och bästsäljande bilarna år 2030.

Upptäck fler av våra konceptbilar:

ID. 2all
Mer än en konceptbil

Volkswagen ID.Buggy

Legenden lever vidare: ID.Buggy

volkswagen ID.R

Utmaningen antagen: ID.R

Upptäck fler av våra konceptbilar: