För elfte året i rad utser Tidningen Elbilen "Årets elbil". I år har tio finalister hårdtestats både på vägen och vid laddstolpen i bitande vinterkyla.
– I år var det rekord i antal nominerade bilar. Av cirka 60 bilar som vi provkört och testat i år var det hela tio bilar som kom med i sluttestet. Som vanligt testade vi räckvidd på motorvägen, snabbladdning i kyla och körning i snö och isiga vägar när juryn tog sig från Stockholm till Funäsdalen, säger Elbilens chefredaktör Fredrik Sandberg och lägger till:
– Vintern är utmanande för elbilar och därmed ett viktigt moment i testet, även om saker som teknologiska nyheter, komfort, köregenskaper, praktikalitet med mera är viktiga delmoment.
"Full av körglädje och komfort"
Trots det stora antalet finalister fanns det en tydlig vinnare. Juryn var i det närmaste enhällig när sju av tio jurymedlemmar röstade på Volkswagen ID.7 Tourer. Motiveringen lyder:
”ID.7 Tourer är en närapå perfekt familjebil som inte bara är praktisk och håller en hög kvalitetskänsla, den är även full av körglädje och komfort. Vid sidan av dessa kvaliteter imponerar Volkswagen ID.7 Tourer både med en förutsägbar laddupplevelse och en trygg räckvidd – även under elbilens mest utmanande förhållande, vintern. En värdig elbil för kombilandet Sverige.”
– Vi är naturligtvis oerhört glada över att Volkswagen återigen vinner priset för "Årets elbil"! Nya ID.7 Tourer är en bil som passar Sverige perfekt. Med fyrhjulsdrift, lång räckvidd, snabb laddning och stort bagage så uppfyller den verkligen många svenskars checklista vid bilköp. Att detta redan nu är en av våra bäst säljande modeller visar ju också att den är väldigt intressant för våra kunder, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Årets elbil för fjärde gången
Årets utnämning innebär att det blir fjärde gången som en Volkswagen-modell koras till "Årets elbil". 2015 gick priset till e-Golf, 2020 var det dags för ID.3 och 2022 vann ID. Buzz.
Tester och reportage från årets utnämning av "Årets elbil" går att läsa i det kommande numret av Tidningen Elbilen.
Om Volkswagen ID.7 Tourer
ID.7 Tourer är en av de första helt eldrivna kombibilarna i den övre mellanklassen. Versionen ID.7 Tourer Pro lanserades under sensommaren 2024. Den är bakhjulsdriven och utrustad med ett batteri som har en energikapacitet på 77 kWh netto och som möjliggör en räckvidd på upp till 598 km enligt den standardiserade körcykeln WLTP. Detta batteri är konstruerat för en maximal laddeffekt på upp till 175 kW på DC-snabbladdningsstationer.
Fyrhjulsdrivna ID.7 GTX Tourer och bakhjulsdrivna ID.7 Tourer Pro S lanserades under hösten 2024. De versionerna är utrustade med ett 86 kWh-batteri (netto) och erbjuder en WLTP-räckvidd på upp till 576 km respektive 680 km samt en maximal laddeffekt på upp till 200 kW (DC).
ID.7 GTX Tourer är den starkaste Volkswagen-kombin hittills. Den accelererar från stillastående till 100 km/h på bara 5,5 sekunder. Tack vare den kraftfulla systemeffekten på 340 hk/250 kW och den elektriska fyrhjulsdriften med dubbla elmotorer – en elmotor på fram- respektive bakaxeln – står kraften till förfogande från första sekund.
Hittills i år, till och med november, har 2 773 exemplar av modellfamiljen ID.7 registrerats på den svenska marknaden, vilket innebär en total nionde plats av alla elbilar. Cirka 60 procent av dessa registreringar är en Tourer. I och med att ID.7 Tourer lanserades senare än fastback-versionen ID.7, beräknas kombiandelen öka framöver. Den aktuella orderingången visar att cirka 88 procent av de svenska kunderna väljer en Tourer.
ID.7 Tourer tillverkas i Volkswagens toppmoderna elbilsanläggning i Emden, Tyskland.