Nya Tayron en ny Sverigefavorit – tyst lyx med plats för allt
Volkswagen Tayron är som gjord för den svenska marknaden. Med stora utrymmen, effektiva drivlinor och upp till sju sittplatser har nya Tayron något för alla. Vi har testat familjefavoriten på riktigt – i svensk vinter, på olika sorters vägar.
Text: Jens Trulsson
Foto: James Holm
Vinter och Volkswagen hör ihop som varm choklad och kanelbulle efter en dag i skidspåret. Den trygga körupplevelsen, de bekväma stolarna och det stora lastutrymmet har gjort Volkswagens bilar till Sverigefavoriter. För att ytterligare cementera sin plats som förstahandsvalet för den aktiva familjen lanseras nu en ny suv som hamnar mellan storsäljaren Tiguan och lyxsuven Touareg – Tayron.
Precis som Tiguan är Tayron byggd på Volkswagens modulära bottenplatta MQB evo, men den är större. Hela 25 centimeter längre än Tiguan från ända till ända där 11,4 centimeter har fördelats mellan hjulaxlarna. Det innebär mer utrymme för både packning och passagerare. Nya Tayron kan nämligen fås med sju säten.
Tayron har sex motoralternativ
För att krydda erbjudandet finns det hela sex olika drivlinor i tre olika bränsleslag att välja mellan. En dieselmotor på 2.0 liter och 193 hk, en 1,5-liters mildhybrid (bensin) och 150 hk, två laddhybrider (bensin + el) på 204 respektive 272 hk och till sist två bensinmotorer på 2,0 liter och 204 respektive 265 hk. Släpvagnsvikten är upp till hela 2 500 kilo beroende på sätes- och drivlinekonfiguration.
Laddhybriderna har det nya drivsystemet med en batterikapacitet på 19,7 kW netto och en högeffektiv elmotor. Räckvidden på el är upp till 125 kilometer (WLTP). Lika mycket som en vanlig elbil för tio år sedan. Och med upp till 50 kW laddeffekt tar det bara 30 minuter att fylla batteriet.
Trygg på vägen – och rolig
På vägen är bilens uppträdande oklanderligt. Det längre axelavståndet ger lugna och trygga karossrörelser och på halt underlag är det lätt att parera eventuella översteg. Den extra drivhjälpen från bakhjulen med fyrhjulsdriften 4MOTION ser till att det alltid finns grepp. Tack vare generösa körlägesinställningar går det att busa till det ordentligt mellan snövallarna utan att det någonsin känns som att du är på väg att förlora kontrollen.
Den greppvänliga ratten har fått fysiska knappar och den digitala instrumenteringen är både lättöverskådlig och lättmanövrerad. Allting finns inom bekvämt avstånd och den stora mittkonsolen är konfigurerbar med flyttbara mugghållare, dubbla induktiva laddplatser (ingår i Infotainmentpaketen) för telefoner samt ett volymvred som även kan användas till att växla mellan körlägen och så kallade ”atmospheres”. Så klart är mittarmstödet mellan framsätena ställbart både i höjd- och längsled. Inga trötta axlar på långfärden.
Mina 4 favoriter hos Tayron
- Tystnaden är i lyxbilsklass. Det går att viska till varandra i 120 km/h.
- Solgardiner i bakdörrarna är standard!
- IQ. Light HD Matrix lyser upp hela natten. Känns tryggt.
- DCC Pro-dämpare är standard. Härligt!
Tystnaden i Tayron är strålande
Vår provtur genom ett fruset Jämtland och Härjedalen bjuder på alla möjliga underlag: från torr asfalt via sprucken asfalt med fläckar av hårdpackad snö till helt snötäckta vägar. Trots dubbade däck är tystnaden i Tayron påtaglig. Arbete med ljudkomforten har gett strålande resultat tack vare akustikrutor med laminerat säkerhetsglas som är standard i Elegance och R-Line. Då ingår tonat glas från B-stolpen och bakåt.
Den adaptiva chassiregleringen (DCC Pro) är standard på Elegance och R-Line, men kostar bara 14 800 kronor extra. Ett nästan nödvändigt tillval för den som vill ha en lyxigt kontrollerad körupplevelse. De nya dämparna har dubbla ventiler för snabbare reglering av fjädrings- och kompressionsstegen och du har hela 15 steg mellan superkomfort- och sportläge. Resultatet är minskade vibrationer i karossen och stabilare köregenskaper.
Och när vi ändå är inne på lyx så har Tayron fått ett flertal funktioner från storasyskonet Touareg. Strålkastarna IQ. Light HD Matrix gör natt till dag utan att störa andra trafikanter, massagestolarna har tio pneumatiska kuddar i ryggstödet som knådar trötta ryggar och du kan fjärrstyra din Tayron in- och ut ur trånga parkeringsfickor med hjälp av din smartphone.
Exklusiv komfort på alla platser
Oavsett om du sitter bakom ratten eller på någon av de andra fyra eller sex platserna i Tayron så har Volkswagens ingenjörer tänkt på dig. Traditionell lyx som äkta träpaneler med öppna porer pryder instrumentpanelen i Eleganceversionen, solgardiner i bakdörrarna är standard på alla versioner och ytterplatserna i baksätet kan fås med sätesvärme (tillval). Förutom ett generöst benutrymme i baksätet, med gott om plats för fötterna under framstolarna, är mittarmstödet utrustat med dolda, utfällbara mugghållare som också kan fungera som en bricka när mugghållarna inte används. Brickan går att vrida åt både höger och vänster samt har en hållare i framkant för en smartphone eller surfplatta. Business class på vägen. Bara att luta sätet bakåt och koppla av.
För att öka komforten och praktikaliteten kan baksätets dyna skjutas i längdled och ryggstödet kan lutas i flera nivåer beroende på komfortbehov. De versioner med sju sittplatser har ett enkelt insteg där baksätet smidigt fälls framåt. Minsta lastutrymmet när sju säten är uppfällda är nästan lika stort i en Golf (345 liter i Tayron mot 381 liter i Golf) och maximalt lastutrymme i en femsitsig bil är kopiösa 2,1 kubikmeter! Du behöver inte ens hyra ett släp när du ska städa ur förrådet.
Lyx handlar inte om gräddmjuk läderklädsel, ullmattor och champagnekyl i baksätet. Nej, lyx är när en bil prickar av alla punkter på en diger lista av krav från kräsna konsumenter. Och där når Tayron full pott.
Tayron Edition – versioner och priser
Mildhybrid (bensin, eTSI)
Tayron Life Edition 1,5 eTSI 150 hk: från 420 200 kronor (7-växlad DSG, framhjulsdrift)
Laddhybrid (bensin + el, eHybrid)
Tayron Life Edition eHybrid 204 hk: från 542 200 kronor (6-växlad DSG, framhjulsdrift)
Tayron R-Line Edition eHybrid 272 hk: från 656 500 kronor (6-växlad DSG, framhjulsdrift)
Bensin (TSI)
Tayron Life Edition 2,0 TSI 4MOTION 204 hk: från 482 200 kronor (7-växlad DSG, fyrhjulsdrift)
Tayron R-Line Edition 2,0 TSI 4MOTION 265 hk: från 591 500 kronor (7-växlad DSG, fyrhjulsdrift)
Diesel (TDI)
Tayron R-Line Edition 2,0 TDI 4MOTION 193 hk: från 537 500 kronor(7-växlad DSG, fyrhjulsdrift)
I Life Edition ingår följande utrustning:
- Metallic
- Lättmetallfälgar, 17 tum "Venezia"
- Akustikrutor och silvereloxerade rails
- Elbaklucka inklusive Easy Open, Keyless, larm och Park Assist med minnesfunktion
-LED Plus-paket
I R-Line Edition ingår följande utrustning:
- Metallic
- Lättmetallfälgar, 20 tum "Leeds"
- Panoramatak, öppningsbart
- Elbaklucka inklusive Easy Open, Keyless, larm och Park Assist med minnesfunktion
Tayrons mått:
Nya Tayron är 4 770 mm lång och har ett axelavstånd på 2 791 mm. Det gör Tayron till den näst största Volkswagen-SUV:en i Europa, mellan 4 539 mm långa Tiguan (axelavstånd 2 677 mm) och 4 902 mm långa Touareg (axelavstånd 2 904 mm). Tayron är 1 660 mm hög och, exklusive ytterbackspeglarna, 1 852 mm bred.