Park assist, parkeringsassistent

Park Assist gör det enklare att fickparkera. Vid en hastighet på upp till 30 km/h kan du aktivera parkeringsassistenten med en knapptryckning på mittkonsolen. Systemet mäter upp avståndet mellan andra parkerade bilar via ultraljudssensorer. När en tillräckligt lång parkeringsruta finns tillgänglig ges klartecken i bilens färddator att du kan stanna och lägga i backväxeln. Parkeringsassistenten tar nu över rattmanövreringen och föraren kan koncentrera sig på att sköta gas och broms. Den rätta vinkeln för att komma in i parkeringsrutan beräknar parkeringsassistenten själv ut.

Parkeringssensorer

Parkeringssensorer är en hjälp för föraren att hålla kontroll på avståndet från bilen till framförvarande och bakomvarande hinder vid parkering. En återkommande varningssignal talar om för föraren hur långt bilen är från hindret. När avståndet dit minskas ökar frekvensen på ljudsignalen. Systemet börjar signalera när avståndet till hindret är 1,6 m. När det återstår 20 cm manöverutrymme ljuder signalen kontinuerligt. Systemet utnyttjar upp till 12 ultraljudsensorer i främre och bakre stötfångarna.<br> </br>Sensorerna sänder ut och tar emot pulser inom frekvensområdet 40000 Hz. När en puls når hindret reflekteras den tillbaka till sensorn. Systemet beräknar avståndet till hindret ur den tid det tar från det att impulsen sänds ut från sensorn till det att dess eko når sändaren. Parkeringsassistenten kan stängas av för anpassning till speciella trafiksituationer, t. ex. vid kökörning. De bakre Parkeringssensorerna (ParkPilot) aktiveras automatiskt, när man lägger in backväxeln. 

Parkeringsvärmare/-ventilation

Detta system ger extra hög komfort under alla årstider. Det startas via av tidur, fjärrkontroll (med upp till 600 m räckvidd), eller i We Connect appen. Värmaren arbetar då under ca. 30 minuter (drifttiden är inställbar). På sommaren ger samma aggregat en effektiv ventilation av bilen, genom att aktivera kupéfläkten när bilen står parkerad. Det innebär en extra komfort under de första minuterna efter start. Tiduret för parkeringsventilationen och parkeringsvärmaren aktiverar systemet automatiskt vid den inställda tiden. Därmed kan man vara säker på att man alltid kommer till en lagom varm och behaglig kupé.

Partikelfilter

Partikelfiltret filtrerar bort sotpartiklar ur avgaserna. Under normal körning rengör sig partikelfiltret självt. 

Pumpe-Düse (Pump-Injektor) Högtrycks-insprutning

Med sin verkningsgrad på upp till 45 % var dieselmotorn med pumpinsprutare den mest effektiva av alla förbränningsmotortypernär den lanserades. I motorer med pumpinsprutarsystem har varje cylinder en pumpinsprutare, som alstrar ett högt tryck på upp till 2400 bar och sprutar in exakt rätt mängd bränsle i exakt rätt ögonblick. Eftersom dessa insprutare monteras direkt i cylinderhuvudet eliminerar man de högtrycksledningar, som används för vanliga dieselmotorers fördelningsinsprutningspumpar. Tryckökningen alstras mekaniskt, genom att en liten kolv påverkas av en kamnock på motorns kamaxel. Kamnocken är utformad så att den ger kolven den höga hastighet som krävs för att snabbt bygga upp det höga trycket. Insprutningstidpunkten styrs av en solenoidventil. Trycket kan inte byggas upp, förrän solenoidventilen stänger (elektriskt). Solenoidventilens snabba stängning gör att insprutningen avbryts abrupt, vilket är mycket viktigt, för att skapa en fullständig förbränning. Fördelarna med pumpinsprutartekniken var såväl lägre avgasemissioner, minskad bränsleförbrukning och högre motoreffekt. Idag är systemet ersatt av Common Rail system.

Till toppen