Climatic
Volkswagens Climatic-system är en halvautomatisk klimatanläggning som automatiskt reglerar temperaturen på tillförda friskluften till det inställda värdet. Luftfördelning och fläktvarvtal ställer föraren själv in. För att mäta den aktuella temperaturen inne i bilen använder Climatic en sensor. Den elektroniska styrningen reglerar den tillförda friskluftens temperatur för att så snabbt som möjligt nå det förinställda temperaturvärdet och sedan hålla det konstant.
Climatronic
Climatronic reglerar innertemperaturen i bilen enligt den inställda önsketemperaturen, genom att automatiskt anpassa fläktvarvtalet och luftfördelningsspjällens inställning, så att det blir ett behagligt och så långt möjligt dragfritt klimat i kupén, vid alla drifts- och väderleksförhållanden. Climatronics elektroniska styrsystem registrerar påverkande störfaktorer, som till exempel solstrålningens intensitet och utetemperaturen, och kompenserar vid behov genom att tillföra mer eller mindre kalluft. Genom att, ansluta styrdonet till CAN-bussen, öppnar man upp för ytterligare komfortfunktioner: Den automatiska inkopplingen av återcirkulation i kupén vid aktivering av vindrutespolaren eller iläggning av backen hindrar att oönskade lukter tränger in i kupén. Den hastighetsberoende regleringen av fläktvarvtalet, med automatisk anpassning av den utströmmande luftens temperatur, minskar ljudnivån vid låga hastigheter. Med ett enkelt knapptryck aktiverar Climatronic defrosterfunktionen vid immiga eller isiga rutor. Det innebär att hela fläktkapaciteten och värmekapaciteten utnyttjas för att blåsa varmluft mot rutan. Om yttertemperaturen är över 0 °C torkar kylanläggningen luften innan den värms upp, vilket minskar imbildning. Detta ger alla som har Climatronic i sin Volkswagen ett ökat välbefinnande, ökad komfort och ökad säkerhet. Vid behaglig temperatur håller föraren koncentrations- och reaktionsförmågan uppe, och dessa båda är viktiga för en säker körning. Dessutom slipper passagerarna komma fram till målet trötta och svettiga. Att utrusta en bil med Climatronic är också positivt för bilens andrahandsvärde.
Common rail-system
Begreppet ”common rail” refererar till en speciell typ av direktinsprutningssystem. Bränslepumpen och övriga insprutningskomponenter är här separerade från varandra. En separat pump, som kan placeras var som helst på motorn, alstrar kontinuerligt ett tryck i det gemensamma bränslefördelningsrör (”common rail” på engelska), dit alla cylindrarnas insprutningsventiler är anslutna parallellt. Detta säkerställer att alla insprutningsventilerna har en oavbruten tillgång på bränsle med konstant tryck. Insprutningsmängd och insprutningstidpunkt styrs elektriskt via en magnetventil i varje insprutningsventil ”Common rail”-system används framför allt i dieselmotorer men även i de moderna och sparsamma TSI-motorerna med bensin-direktinsprutning från Volkswagen.