ABS (låsningsfria bromsar)
De låsningsfria bromsarna (ABS-systemet) förhindrar att hjulen låsersig om man bromsar bilen maximalt. Om hjulen låses försvinner deras förmåga att ta upp krafter i sidled, vilket resulterar i att bilen inte kan styras kontrollerat. För att detta inte skall inträffa övervakar ABS-styrdonet alla hjulens varvtal, med hjälp av hjul-varvtalsgivare. Om ett av hjulen tenderar att låsas fast reducerar en magnetventil i styrdonet för ABS-systemet bromstrycket till det hjulet, så att det kan rotera fritt igen. Därefter ökas trycket igen upp till gränsen för blockering. Bilen förblir stabil och bibehåller sin styrförmåga. I alla moderna ABS-system, av den typ som Volkswagen använder, upprepas detta förlopp flera gånger per sekund. Föraren känner av när ABS-systemet arbetar, i form av en lätt pulsation i bromspedalen.Inom ABS-systemets arbetsområde kan bilen styras utan problem, även vid maximal inbromsning för undanmanövrer och för att undvika en kollision.
Adaptiv farthållare (Adaptive Cruise Control ACC)
Den adaptiva farthållaren ACC använder en avståndsgivare för att mäta avståndet och den relativa hastigheten för framförvarande fordon. Föraren justerar önskat avstånd och hastighet på den egna bilen. En sensor övervakar kontinuerligt området framför fordonet. Med gaspedalen kan föraren avbryta ACC-regleringen och accelerera mer. Om man bromsar stängs ACC-funktionen omedelbart av. Alla systemmeddelanden visas i den centrala multifunktionsdisplayen.
I kombination med DSG-växellåda kan ACC bromsa fordonet ner till stillastående, till exempel i köer. Beroende på situationen och bilens utrustningsnivå kan sedan ACC automatiskt starta fordonet inom en definierad tid. ACC kan aktiveras upp till en hastighet på mellan 160-210 km/h beroende på modell (Touareg upp till 250 km / h).
AdBlue
Med hjälp av reduktionsmedlet AdBlue omvandlar SCR-katalysatorn (Selective Catalytic Reduction) kväveoxider till kväve och vatten. AdBlue-förbrukningen beror på körstilen, drift- och omgivningstemperaturen. Den återstående räckvidden på AdBlue kan avläsas i bilens färddator.
Antispinnreglering (ASR)
För dagens vridmomentstarka motorer bidrar antispinnregleringen (ASR) till ökad komfort och säkerhet, särskilt vid körning på hala vägar eller på vägar med varierande väggrepp. Antispinnregleringen tillåter start utan hjulspinn eller sidorörelser och smidig acceleration över hela hastighetsområdet.
ASR fungerar tillsammans med den elektroniska gaspedalen (E-gas) och använder de låsningsfria bromsarnas (ABS) varvtalssensorer. Om ett hjul plötsligt börjar rotera snabbare än de andra (hjulspinn) så ingriper ASR i motorstyrningen och minskar motoreffekten tills hjulet slutar spinna. Antispinnregleringen bidrar till den aktiva säkerheten, genom att den hjälper till att bibehålla fordonets väggrepp och körstabilitet vid alla hastigheter. Vidare minskar den däckslitaget. När antispinnregleringen arbetar blinkar en kontrollampa på kombiinstrumentet. Systemet inkluderar också den elektroniska differentialspärren (EDS) och är en del av det elektroniska stabilitetsprogrammet (ESP). ASR kan stängas av genom att man trycker på ESP-knappen.
App-Connect
Tack vare App-Connect är det lättare än någonsin. Det gör att du enkelt kan använda utvalda appar och innehåll direkt i din Volkswagen. De överförs till displayen av infotainmentsystemet och kan användas bekvämt och tydligt i ditt synfält. Så det är väldigt enkelt att komma åt, till exempel musik, nyheter, kartor eller ljudböcker. Volkswagen erbjuder tre gränssnitt för att ansluta smartphones med många alternativ: Apple CarPlay™, Googles Android AutoTM och MirrorLink®. Att använda Apple CarPlay™ för We Connect-aktiverade fordon är nu också ännu enklare i bilar som har trådlös anslutning för ”Discover Media”- och ”Discover Pro”-navigationssystem. För att undvika att informationen tar uppmärksamheten tas från körningen kan endast certifierade appar startas under körning.