Becoming ID. Utvecklingen av ID.3
Volkswagens ID.3 rullar redan på vägarna, och var den mest nyregistrerade elbilen på den svenska marknaden i november. I den här exklusiva filmserien kan du följa utvecklingsarbetet som gick in i denna fascinerande elbil, och även omvandlingen den innebär för Volkswagen som varumärke. Experter från fler än 20 olika avdelningar berättar om sina personliga utmaningar under resans gång, samt om de banbrytande idéer som hjälpte till att övervinna dem.
1. De första designidéerna: den helelektriska ID.-familjen
Hur designar man ett fordon som inte liknar något tidigare? Den helelektriska ID.3. familjen har en revolutionärt nyskapande design. Klaus Bischoff, Volkswagens chefsdesigner, berättar hur han och hans team gått till väga för att få en vision att bli verklighet.
2. Konceptutveckling: Från e-Golf till Modular Electric Drive Matrix
Stommen i ID.3 är den nyutvecklade plattformen MEB (Modular Electric Drive Matrix). Se Volkswagens experter förklara hur plattformen tagits fram, och varför en av dess viktigaste kännetecken är det stora, chokladkaksformade batteriet.
3. Plattformsmodell – Modular electric drive matrix
Den nya plattformen MEB (Modular Electric Drive Matrix) underlättar arbetet för Volkswagens ingenjörer. Titta här för att se vilka fördelar den har gentemot den tidigare plattformen MQB när det kommer till utvecklingen av eldrivna bilar.
4. En bekväm och användarvänlig bil
ID.3 har imponerande mycket utrymme i förhållande till sin storlek, vilket är möjligt tack vare övergången till helelektrisk drift. Dr. Gerrit Schmidt förklarar varför, och hur han och hans team använder den så kallade ”ergonomiska lådan” för att utveckla så bekväma och användarvänliga bilar som det bara går.
5. Modell i Plasticine – fulländad design
Bilmodeller gjorda i leran Plasticine låter Volkswagens skickliga designers testa hur digitalt ritade modeller ser ut i verkligheten. Titta här för att se hur dessa bidrar till att göra ID.3 till en perfekt blandning av estetik, dynamik, och effektivitet.
6. Den digitala datakontrollmodellen – gränssnittet mellan design och teknologi
Efter att designteamet bestämt bilens form och utseende är nästa steg den digitala datakontrollmodellen (DDKM). Detta är gränssnittet mellan design och teknologi, som Volkswagens ingenjörer använder för att räkna ut hur bilen ska konstrueras. Se en spännande film som visar hur detta fungerar.
7. Datakontrollmodell: från simulation till fysisk upplevelse
Nästa steg är att utifrån datamodellerna bygga en designupplevelse. Prototypen visas upp för Volkswagens avdelningar och bolagsstyrelse, som därefter fattar de slutgiltiga besluten kring hur bilen ska designas. Allt för att den ska uppfylla våra mycket höga krav på noggrannhet och ingenjörskonst. Peter Krause från avdelningen för datakontrollmodeller förklarar.
8. Högspänningsbatteriet: Maximalt skydd, minimal vikt
ID.3 får sin kraft från ett högspänningsbatteri inbyggt i en krocksäker anordning i bilens chassi. Se filmen som förklarar hur ID.3:s batteridesign tar både säkerhet och lättviktskonstruktion till en helt ny nivå.
9. Krocksimulering: säkerhet med hjälp av en superdator
Den nya ID.3 arkitekturen skapar också nya utmaningar för passagerarsäkerheten. Titta på den här filmen för att se hur Volkswagen använder virtuella krockssituationer gjorda i en superdator för designen av krockkuddar, bilbälten, och andra säkerhetssystem. Allt för att göra ID.3 till en så säker bil som möjligt.
10. Kraschtester: förberedd på allt
Passagerarsäkerhet var en topprioritet under utvecklingen av ID.3. I det här avsnittet från Volkswagens anläggning för kraschtester får du se hur nya funktioner gör ID.3 ännu säkrare, samt hur den nya mittenplacerade krockkudden skyddar både förare och framsätespassagerare.
11. Interiören: det mobila vardagsrummet
Interiören i ID.3 är full av innovationer samtidigt som den behåller en ren design. I den här spännande videon kan du se hur Alex Gebels team förverkligade visionen av ID.3:s interiör som det mobila vardagsrummet, och hur de uppfann ett nytt designspråk för e-mobilitet.
12. Färg, material och geometri: ett perfekt samspel
ID.3:s banbrytande designspråk innebar att det behövde utvecklas helt nya färg- och materialkoncept. Här visar Diana Zynda från Volkswagens designstudio hur detta påverkade designprocessen, och hur hon och hennes team gjorde för att ID.3 skulle uppnå det perfekta samspelet mellan färg, material och geometri.
13. Hjulen: effektiva och distinkta
Hjulen definierar nästan 50 procent av ID.3:s exteriör. I det här spännande avsnittet visar Matthias Valenica hur han och hans team gick tillväga för att designa ID.3:s hjul och fälgar till att bli så dynamiska och effektiva som möjligt, och samtidigt ge dem ett sportigt och distinkt utseende.
14. Ljusdesign: hur personlighet skapas
ID.3 är den första Volkswagenbilen som kan öppna sina ögon och titta på föraren med en vänlig blick. Detta är möjligt tack vare en ny och oförglömlig ljussignatur. Se experterna inom ljusdesign förklara.
15. Cover drive: sanningens ögonblick
Efter åratal av utveckling kunde en nästan-produktionsredo prototyp av ID.3 för första gången presenteras för en grupp utvalda experter. Det här avsnittet visar vad de blev mest imponerade av, och vad våra ingenjörer är mest stolta över.
16. Norge: en pionjär inom el-mobilitet
Trots sex månader långa vintrar och temperaturer ner mot -15 °C har Norge fler elbilar än något annat land i världen. Se det här avsnittet för att få reda på vad vi kan lära oss av Norge, och vilka mål som landet bestämt sig för att uppfylla till år 2025.