ID.4 GTX kör längs en kurvig väg

En ”fullträff” – Pressen om nya ID.4 GTX

I början av sommaren bjöd vi in den svenska motorpressen till en provkörning av ID.4 GTX – både på racebana och på böljande landsvägar i Uppland. Journalisterna ger vår sportiga, fyrhjulsdrivna elbil fina omdömen. Här följer några citat från artiklarna.

Foto: James Holm

ID.4 GTX bäst i test – igen

Vi gläds åt ännu en testvinst för ID.4 GTX, denna gång mot Kia EV6 och Tesla Model Y i nya numret av Vi Bilägare.

Tidningen summerar vinnaren ID.4 GTX på följande sätt:

”När viktiga punkter som utrymmen, åkkomfort och ljudnivå betats av var ID.4 GTX fortfarande utan skuggor i protokollen.”

”Den befarade ”utskåpningen” vid laddstolpen uteblev också, stor-Folkan hängde fint med i laddracet trots nominellt sämre förutsättningar.”

”Ytterligare ronder som strålkastare och rostskydd samt den oslagbara milkostnaden gav fler argument för att ge testsegern till GTX."

”Den är snyggt anpassad efter vad många behöver, den är rymlig, skön att åka i och allmänt lätt att ta till sig för den som tar steget från fossil till framtid. Och lite guldkant ger den allt."

Vi Bilägare lyfter särskilt fram åkkomforten och ekonomin som vinnande egenskaper:

”Den flyter på bekvämast i trion och gör det dessutom tyst, i synnerhet på grovt underlag.”

”VW kontrar med att gå stadigast i halka, har de skönaste stolarna, bästa baksätet samt lägre pris. Mitt val faller på VW ID4 GTX som känns mest komplett i trion.”

Ekonomin, slutligen, är helt vikt för Volkswagen. […] Även om alla i trion har sina klara fördelar är det spiken i kistan – ID.4 GTX tar en övertygande testseger.” 

Testet finns att läsa i sin helhet i Vi Bilägare, nr 16 2021

ID.4 GTX dubbel testvinnare

Tidningen Auto motor & sport har ställt ID.4 GTX mot de två nya konkurrenterna Tesla Model Y och Hyundai Ionic 5 i två olika tester. ID.4 GTX utses som vinnare i båda.

I ronden ”komfort” får ID.4 GTX 4,5 av 5 stjärnor:

”ID.4 utmärker sig framför allt med sin fina komfort och bilens behagligt avslappnade personlighet. GTX-versionen gör sedan att den har precis så mycket kraft som man behöver.”

”ID.4 rör sig med ett kontrollerat lugn och en värdig pondus. Karaktären känns som en stor och lyxig suv i den mest positiva bemärkelsen.”

Samma höga betyg ges i ronden ”ekonomi”:

”Folkan är det ekonomiskt smarta valet. Den är billigare på alla sätt och vis – driftkostnader, inköp och värdeminskning.”

”Folkvagnen vinner till slut på det vanliga sättet som VAG-bilar ofta gör. Den presterar väl på det mesta och är rimligt prissatt.”

När GTX-versionen jämförs med vanliga ID.4, skriver tidningen:

”GTX-drivlinan känns piggare och mer responsiv jämfört med bakhjulsdrivna ID.4, men accelerationen sker fortfarande med mjuk värdighet, aldrig hetsigt."

Testförarna sammanfattar ID.4 GTX på följande sätt:

”Jag trivs mycket bättre i VW ID.4. Den är fin att se på, interiören är ombonad, framstolarna med integrerade armstöd är underbara och ger kanonbra körställning, och fjädringskomforten är lyxigt avslappnad. Det är en måbrabil som sänker pulsen på helt rätt sätt.”

”ID.4 då? Jo, tack. Den är lika underbar som vanligt. Riktigt bekväm, snygg både inuti och utanpå, körupplevelsen är härligt avslappnad och laddning och räckvidd räcker gott för mig. Laddmöjligheterna likaså.

Testet finns publicerat i Auto motor & sport, nr 24 2021 och på www.mestmotor.se/rechargeÖppnar nytt fönster/tab

Bäst i test även mot Hyundai Ionic 5 AWD

I testet mot Hyundai Ionic 5 AWD tar ID.4 GTX hem 8 av de 12 ronderna och får det maximala helhetsbetyget 5 av 5 stjärnor, medan konkurrenten får 4,5 stjärnor.

”Det är jämnt i de flesta ronder, men till slut avgår Volkswagen med segern”, skriver tidningen.

Även i detta test utmärker sig ID.4 GTX när det kommer till komfort, köregenskaper och ekonomi.

”På landsväg är ID.4 GTX därför att föredra tack vare dess mer dynamiska uppträdande”, är ett av omdömena.

Testet finns publicerat på www.mestmotor.se/rechargeÖppnar nytt fönster/tab

ID.4 GTX dubbel testvinnare

Tidningen Auto motor & sport har ställt ID.4 GTX mot de två nya konkurrenterna Tesla Model Y och Hyundai Ionic 5 i två olika tester. ID.4 GTX utses som vinnare i båda.

Vi Bilägare, 19 augusti 2021

Accelerationsgreppet är oavsett körläge fenomenalt”

”Nu finns en accelerationsvilja som kittlar körnerven”

”Ut ur kurvorna gör den extra kraften att bilen upplevs smidigare än vad storlek och vikt gör gällande, dessutom upplever jag att styrkänslan har blivit något hack skarpare”

”Efter ett tiotal mil varierande körning är mitt bestående intryck att det är så här ID.4 ska vara” 

Ordet fullträff ligger nära tillhands
Vi Bilägare
19 augusti 2021

Auto motor & sport, 23 aug 2021

”Bilen känns stabil och trygg, mycket tack vare att batteriet ger en låg tyngdpunkt och att de breda däcken ger ett rejält fäste. Det intrycket förstärks i sportläget.”

”När vi kommer ut på vanlig väg visar chassit sin stora styrka. Trots alla ojämnheter och hål i de uppländska småvägarna är framfarten mycket bekväm.”

”Det bekväma DCC-chassit i kombination med sköna stolar och effektiv ljudisolering inbjuder till långfärd.”

”En mogen och komplett bil”

”Kommer att bli en riktig folkelbil på de svenska vägarna”

Betyg 4,5 av 5

Carup.se, 5 juli 2021

”Förvånansvärt rapp när den pressas runt banan”

”GTX ger en klart sportigare och mer kontrollerad känsla än den bakhjulsdrivna standardmodellen”

”GTX svarar rappare på gasen, annars är det samma fina tysta och komfortabla bil. Ljudnivån är behagligt låg och fjädringen sväljer ojämnheter på ett skönt sätt.”

”Från stillastående är det uppenbart att bilen drar i väg med fint grepp på alla fyra och den håller taget om gruset även med maxgas. När jag pressar bilen i kurvorna på gruset går den stadigt dit jag styr utan att vifta på baken. Det här lovar gott inför den svenska vintern.”

”Annars är de många fördelarna från ID.4 helt intakta. Det är ingen slump att bilen snabbt blivit Sveriges mest sålda elbil. De stora utrymmena är ett av modellens triumfkort.”

”Interiören har trevliga material och känns väl hopskruvad”

”ID.4 GTX är en ganska fulländad elbil med riktigt säkra köregenskaper”

Betyg 8,5 av 10

Aftonbladet, 12 juli 2021

”Elhästkrafterna är alerta, svarar direkt när gaspedalen trampas i botten och accelerationen är linjär”

”Bilen är kul”

”I slaget om Sverige klarar ID.4 GTX alla uppgifter galant”

 

Bytbil.com, 18 augusti 2021

”Stor körglädje, men även en bra allroundbil”

”Accelerationen upp till 60 km/h är brutal”

”Bilen sitter som en smäck oavsett vad den utsetts för”

Cars and Watches for Ladies (Youtube), 9 juli

”Den ligger så balanserat och fint”

”Man bara sugs iväg”

”Det är kul att köra den här bilen”

”Jag sitter väldigt bekvämt och bra. Den här vill man gladeligen köra långt i”

”GTX levererar en härlig körglädje, det är mycket kraft”

”Det är inte den här hårda sportigheten, utan mer den eleganta, softa men ändå kraftfulla sportigheten”

Ny Teknik, 10 juli 2021

”Just den rappa, tysta och till synes obekymrade resan från stillastående till strax över 100 km/h gör verkligen att bilen känns värdig sin beteckning som mer prestandainriktad”

”I landsvägskörningen så är det tryggt och komfortabelt och omkörningar i regionerna mellan 60 och 110 km/h görs smärtlöst och snabbt”

”Fyrhjulsdriften gör skillnad”

”Fyrhjulsdriften är efterlängtad av många, och om man nu kan få det i kombination med en mer dynamisk upplevelse lär det ju inte skada”

Både trygg och rolig att köra
Elbilen
Nr 8 2021

Teknikens Värld, nr 16 2021

”Det man vill ha är den extra körstabiliteten som kommer sig av fyrhjulsdriften, bättre framkomlighet på vinterväglag, den extra effekten och kanske även den ökade dragförmågan”

”Den extra effekten känns, GTX-modellen är påtagligt kvickare än vanliga ID.4, men mest märks stabiliteten”

Elbilen, nr 8 2021

”Resultatet blir en utmärkt och stabil kurvtagning, framför allt i sportläget”

”På svenska marknaden, där en bil för alla tänkbara ändamål smäller högt, kommer VW ID 4 GTX troligen att bli en hit”