Laddning för din elbil

Ladda din elbil hemma

Enklaste sättet att ladda din elbil är att göra det hemma. För hemmaladdning rekommenderas alltid att du installerar en laddbox, eftersom ett vanligt vägguttag inte är anpassat för att belastas med så hög effekt under en längre tid.

 

Så laddar du som bor i lägenhet

Om du bor i lägenhet och parkerar på gatan, kan det vid första tanken kännas svårare att ladda. Kom ihåg att för dig som pendlar omkring 5 mil per dag så behöver du bara ladda cirka en gång i veckan för att din bil ska ha tillräckligt med energi. Ett enkelt alternativ är därför att ladda till exempel på jobbet, om det finns laddningsmöjligheter där.

Har din lägenhet egen garageplats eller egen parkeringsplats kan du påverka hyresvärden eller bostadsrättsföreningen att installera laddboxar, om laddningsmöjligheter inte redan finns. De flesta inser att det är en investering som måste göras förr eller senare. Så varför inte nu?

Läs om vilket stöd din bostadsrättsförening kan fåÖppnar nytt fönster/tab

Hur snabbt går det att ladda?

Hur snabbt din bil laddas beror på hur hög laddningsfrekvensen är, vilket batteri bilen har och bilens energinivå. Om du har en laddbox hemma kan du ladda bilen fullt under natten. Annars kan du ladda den energin som du använder när du pendlar till och från jobbet under en vecka genom att ladda 5 till 8 timmar på en offentlig laddstation. 

Det snabbaste sättet att ladda bilen är vid en snabbladdningsstation. De har en laddningseffekt på 100 kW eller mer och batteriet laddas upp till 80 procent på 30 minuter. Vi rekommenderar att du inte laddar din bil fullt varje dag, då mår batteriet som bäst.

Rätt uttag för rätt tillfälle

De senaste åren har två olika laddningskontakter blivit standard i Europa, Typ 2-kontakten och CSS-kontakter.

Typ 2-kontakter

Typ 2-kontakten är till för vanlig laddning, med en effekt på mellan 7 och 11 kW. Om du har en laddbox hemma kan du till exempel ladda Volkswagen ID.3 fullt vid 11 kW varje natt. De flesta offentliga laddstationer har åtminstone ett typ 2-uttag och på ungefär en timme laddar du upp den energi du behöver för en vanlig dag.

Typ 2 kontakt
Typ 2 kontakt

CCS-kontakter (Combined Charging System).

Det här är Europastandarden för snabbladdning och har till skillnad från Typ 2-kontakter även en koppling för snabbladdning med likström. Med CSS-kontakt kan du ladda vid alla offentliga laddstationer med en effekt på 22 kW eller mer. Använder du en laddstation med effekt på 100 kW kan du ladda batteriet till 80 procent på cirka 30 min, perfekt när du är på en längre resa och måste ladda längs vägen.

CCS-kontakt
CCS-kontakt

Schukokontakt – För vägguttag

En Schuko-sladd har ett Typ 2-kontaktdon i ena änden, som pluggas in i bilen, och ett vanlig stickkontakt i andra så att du kan ladda i ett vanligt vägguttag. Vi rekommenderar dock alltid att du installerar en laddbox för hemmaladdning eftersom ett vanligt vägguttag inte är anpassat för att belastas med så hög effekt under en längre tid.

Så fungerar laddning av elbil

Det finns två typer olika typer av av laddning, växelströmsladdning och likströmsladdning.

Växelströmsladdning – vanlig laddning
Vid AC-laddning omvandlas elnätets växelström till likström i bilens egen AC/DC-laddare. Den här typen av laddning är den vanliga laddning som till exempel sker hemma via laddbox.

Likströmsladdning – snabbladdning
Vid DC-laddning å andra sidan, omvandlas växelströmmen från elnätet till likström redan i laddstationen. Fördelen med detta är att laddningen går betydligt snabbare. Den här typen av laddning använder du på offentliga snabbladdningsstationer.

 

Enkel tumregel

Ju högre laddningseffekt, desto kortare laddningstid. Men laddtiden kan variera mycket, beroende på batteriets aktuella energinivå. När du laddar högvoltsbatteriet så påverkar faktorer som den omgivande temperaturen eller högvoltsbatteriets temperatur.

Det snabbaste sättet att ladda är att använda snabbladdningssationer (HPC, High Power Charging). De har en laddningseffekt på 100 kW eller mer. Vi rekommenderar att du inte laddar din bil fullt varje dag, då mår batteriet som bäst.

Beräkna laddningstid

Vi har tagit fram en kalkylator som hjälper dig att beräkna laddningstiden av våra ID.-modeller. Uträkningen tar hänsyn till olika påverkande faktorer så som var du laddar, nuvarande laddningsnivå och temperatur.

Beräkna laddningstid

Laddning av elbilar på vintern 

Optimera laddningsprestandan i din ID.

  • Ställ in en ivägkörningstid.
    Speciellt vintertid bör du ställa in en tid för klimatreglering. Då värms även högvoltsbatteriet upp till en viss temperatur. I och med detta kan man ladda batteriet så nära vald laddningsnivå som möjligt och därmed öka räckvidden.
  • Välj en lämplig parkeringsplats.
    Dagar med kall väderlek är det bäst om du har möjlighet att parkera din ID. inomhus i skydd för vädrets påverkan.
  • Håll ett öga på laddningsnivån.
    Ladda på en laddningsstation när batteriets laddningsnivå är så låg som möjligt och ladda kortare perioder upp till 50% eller maximalt 80%. Detta minskar laddningstiden.

Beräkna laddningstid för ID.-bilar

Det finns även en kalkylator som hjälper dig att beräkna hur laddningstiden hos våra ID.-bilar påverkas av temperatur, typ av laddning och aktuell laddningsnivå.

Beräkna laddningstid

Den angivna laddningsprestandan för batteriet

Bli inte orolig om din ID. inte uppnår maximal laddningsprestanda under vintern. Batteriets kapacitet påverkas nämligen av naturfenomen som till exempel köld. Den angivna laddningsprestandan är beräknad enligt WLTP vid en temperatur på cirka 23°C och en laddningsnivå på 5%. Om förutsättningarna är annorlunda kan laddningsprestandan avvika från den angivna nivån.

Temperaturens inverkan på batteriet

Batterisystemet fungerar bäst när du laddar bilen vid temperaturer över 20 °C. Genom den ökade effektiviteten jämfört med förbränningsmotorer och den extra kylning som luftströmmen ger under körning, blir det nästan ingen uppvärmning under längre resor med elbil vid minusgrader – och ibland ingen alls. Därför har vi utrustat våra ID.-modeller med teknik för värmestyrning, som säkerställer att en balans uppnås mellan effektivitet och prestanda om extra uppvärmning behövs.

Ett kalkylexempel:
Om laddningsprocessen startar vid optimala temperaturförhållanden och med en laddningsnivå på 5 % är laddningseffekten 100 kW. Om laddningsnivån istället är 50 % är den maximala laddningseffekten däremot 70 kW. Om en ID.3 Pro (58 kWh energi-innehåll netto i batteriet) laddas vid en batteritemperatur på 20 °C och en laddningsnivå på 10 % kan den nå en maximal laddningseffekt på 100 kW. Vid 0 °C och en laddningsnivå på 10 % minskar däremot laddningseffekten betydligt i början av laddningsprocessen och ökar sedan under laddningsprocessen när batteriet värms upp. Även här ger den aktiva värmestyrningen stöd.

Laddningsnivåns påverkan

Batteriets laddningsnivå har också en inverkan på laddningsprestandan, eftersom battericellerna är mer mottagliga vid en lägre laddningsnivå. Två identiska fordon som laddas vid två identiska laddningsstationer kan uppnå olika laddningsprestanda på grund av olika laddningsnivåer. Grundprincipen här är att en lägre laddningsnivå i början av laddningstillfället kan förbättra laddningen och korta laddningstiden.

Ett kalkylexempel:
Om laddningsförfarandet börjar vid optimal temperatur och med en laddningsnivå på 5 %, blir laddningseffekten 100 kW. Men om laddningsnivån är 50 % i början av processen är den maximala laddningskapaciteten bara 70 kW.

Hitta laddplats till elbilen

En man laddar en ID.7 utanför ett garage

Ladda på jobbet

Många företag håller gradvis på att byta ut sina bilparker och företagsbilar till elbilar, och inför också laddningsmöjligheter för elbilar på jobbet. Även andra företag gör det möjligt att ladda på jobbet, både för att underlätta för sina anställda och för att uppnå målen i sina miljöpolicies.

Ladda längs vägen

Om du kör riktigt långa sträckor kommer du att behöva ladda bilen på vägen. Nätet av snabbladdare expanderar kraftigt bland annat genom IONITY som är ett samarbete mellan den europeiska bilindustrin där Volkswagen Group är en av aktörerna. Målet är att skapa ett heltäckande europeiskt nätverk med laddplatser på offentliga laddstationer för ultrasnabb laddning. När du laddar vid en IONITY-station tar det bara runt 30 minuter att ladda din elbil från 5 - 80 procent. Som Volkswagenkund får du dessutom ett fördelaktigt pris när du laddar vid en IONITY-laddstation via We Charge.

Elleverantörer gör också stora investeringar för att etablera snabbladdningsstationer vid motorvägarna, vilket betyder att fler och fler rastställen erbjuder snabbladdning.

Ladda din bil hemma med laddbox

Tänk dig att du sätter dig i din elbil på morgonen och startar dagen full av energi. Medan du vilat ut, har din elbil också laddat batterierna. Din bil kan tillfälligt laddas från ett vanligt vägguttag men om du ska ladda din elbil hemma rekommenderar vi alltid att du installerar en laddbox.

Om du har ett hus med garage eller carport, är det smart och enkelt att installera en laddbox för att ladda din elbil hemma. Att ladda elbilen via en laddbox är enkelt – koppla in boxens sladd i bilen, lås bilen, och sedan laddar den. Energin tas förstås från hemmets elsystem, och faktureras som vanligt genom din elleverantör.

Om du tillfälligt laddar från ett vanligt vägguttag kopplar du in laddningskabeln i uttaget och sedan i bilen. Lås bilen, och sedan startar laddningen. Att ladda via vägguttag är ingenting vi rekommenderar, vägguttagen belastas väldigt högt under en lång tid vilket de inte är anpassade för. Dessutom tar det mycket längre tid att ladda bilen via ett vägguttag än genom en laddbox.

Läs mer om Volkswagens laddbox ID. Charger

Upptäck våra elbilar

ID.4 kör på enlandsväg genom skogsmiljö

ID.4
Det enklaste valet. 

Världspremiär för nya Volkswagen ID.3

Nya Volkswagen ID.3

Elsuvcoupén ID.5

Du kanske också är intresserad av:

IONITY laddningsstation för elbilar.

IONITY ger extra skjuts åt elbilsförarna

Typ 2-anslutning på laddningsstationen

Rätt laddningskabel och anslutning till din elbil

Med hjälp av laddboxen ID. Charger kan du ladda din elbil bekvämt i hemmet.

ID. Charger – laddboxen från Volkswagen

Du kanske också är intresserad av: